Több pilóta és utaskísérő kilenc napja tartó sztrájkja miatt tizenhat nemzetközi járatot, köztük egy Budapestről indulót töröl pénteken a LOT – közölte a lengyel légitársaság szóvivője a PAP hírügynökséggel – adta hírül lengyel hírügynökségi értesülések alapján az MTI.

Forrás: LOT

A törölt járatok közül hat Varsóból, illetve más lengyelországi repülőterekről indult volna pénteken, nem száll fel például a Chicago -Krakkó útvonalon rendszeresen közlekedő járat. Tíz járat pedig – ezen belül egy budapesti – a varsói Chopin repülőtéren landolt volna.

Varsóból három hosszú távú járat sem indult el pénteken, Tokió, Torontó és Szöul irányába.

A többi járat menetrendszerűen közlekedik – közölte a LOT szóvivője, hozzátéve, hogy a lehető legalacsonyabb szinten próbálják tartani a törölt járatok számát.

Október 18-tól, amikor a sztrájk megkezdődött, a 2,7 ezer menetrend szerinti járatból 74 maradt el, a járatok 95 százaléka elindult.

Hirdetés

A LOT úgy próbálja helyettesíteni a sztrájk nyomán hiányzó munkaerőt, hogy
hat más légitársaságtól bérel gépeket személyzettel együtt, ez eddig 3,5 millió złotyi (mintegy 812 ezer euró) plusz költséggel járt.

A sztrájkot a LOT alkalmazottainak egy részét tömörítő szakszervezetek indították el. A szakszervezetek hosszabb ideje kifogásolják a légitársaság jelenlegi bérkifizetési szabályzatát. Ez a pilóták esetében a fizetést a repülési óraszámtól teszi függővé. Azt sem helyeslik, hogy az új alkalmazottakat, köztük utaskísérőket, gyakran nem munkaszerződés alapján, hanem egyéni vállalkozóként foglalkoztatják.

A sztrájkolók az egyik, fegyelmi okokból néhány hónapja elbocsátott szakszervezeti vezető munkaviszonyának megújítását követelik, valamint a hétfőn elbocsátott további 67 alkalmazott visszatérését. Azt is akarják, hogy lemondjon a LOT vezérigazgatója, Rafal Milczarski.

A LOT – amely törvénytelennek tartja a tiltakozást – csütörtök este kompromisszumkötést ajánlott fel a sztrájkolóknak, ennek értelmében az elbocsátott 67 személy közül azok térhetnének vissza munkahelyükre, akik a sztrájk során nem sértették a nem sztrájkoló kollégáik jogait. A LOT ugyanis a tiltakozók részéről más alkalmazottak iránt állítólag elhangzott fenyegetései, nyomásgyakorlás miatt tett csütörtökön ügyészségi panaszt.

A sztrájkolók a javasolt kompromisszumot elutasították.

Michal Dworczyk, a lengyel kormányfői hivatal vezetője péntek reggel a lengyel közszolgálati hírtelevízió kérdésére “valószínű forgatókönyvnek” nevezte az elbocsátottak visszatérését.

Arra a kérdésre válaszolva, Milczarski a lengyel kormányfő támogatását élvezi-e, Dworczyk dicsérte a vezérigazgatónak a LOT fejlesztésében elért eredményeit. “A társaság fejlődik, a konfliktust azonban kétségtelenül meg kell oldani” – húzta alá.

A LOT október elejétől az állami Lengyel Légiközlekedési Csoport része.

A törölt járatok október 26-án pénteken:

LO3938 SZZ-WAW, LO46 YYZ-WAW, LO737 BZG-IEV, LO750 IEV-WAW, LO680 DME-WAW, LO517 WAW-KSC, LO757/LO740 WAW-LWO-SZY, LO10 ORD-KRK, LO334 CDG-WAW, LO232 BRU-WAW, LO530 PRG-WAW, LO322 MXP-WAW, LO540 BUD-WAW, LO481 WAW-OSL, LO482 OSL-WAW, LO322 SZZ-WAW, LO322 WAW-NRT, LO322 WAW-YYZ, LO322 WAW-ICN