Olyan súlyos lett a pilótahiány az Egyesült Államokban, hogy több ezer dolláros prémiumokkal igyekeznek a nagy cégek magukhoz csábítani őket. Ám ezzel nő a bérfeszültség, és a bedolgozó regionális légitársaságok kerülnek nehéz helyzetbe. A pilótaképzés pedig nem tud lépést tartani az igényekkel.

Bár az USA légicégei több tízmilliárd dollárt kaptak bértámogatásra, amelyért cserébe nem küldhettek el senkit, a járvány elején sok dolgozót bocsátottak el, ami most üt vissza. A Reuters megjegyzi, hogy a földi és légi személyzet hiánya már a járvány előtt is ismert volt, de most a karácsonyi időszak előtt égetővé vált a hátrányos hatások miatt.

Fotó: American Airlines

Az American Airlines-nak bedolgozó Piedmont Airlines a pilótáknak 180 ezer dollár bónuszt, a United Airlines 5000 dolláros plusz juttatást kínál az újonnan szerződött rampásoknak Bostonban, a Spirit Airlines 30 százalékkal emelte a földi kiszolgálók bérét, és 4500 dollár pluszt kínál a légiutas-kísérőknek.

A regionális cégektől a nagy légicégek veszik el a pilótákat, tőlük pedig a Fedex, a UPS és az Amazon csábítja el őket jó fizetésekkel, mivel az áruszállítás nagyon beindult a járvány alatt.

Ezen akciók ellenére októberben még a járvány előttihez képest 14,3 százalékkal kevesebben dolgoztak a légitársaságoknál, ennek oka, hogy még mindig nem elég vonzó ezeknél a cégeknél dolgozni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A regionális fuvarozóknál a helyzet súlyosabb, ott a lemorzsolódás is jelentős, ugyanis ezek a vállalatok jóval alacsonyabb, sokszor fele annyi bérért foglalkoztatják a szakembereket, pedig ők teljesítik az American Airlines, a Delta és a United járatainak 43 százalékát.

Forrás: United Airlines

A hírügynökség szerint a probléma még a 2001-es terrortámadásra vezethető vissza, amikor az események után keletkező válságban a cégek túl nagy figyelmet fordítottak a költségek leszorítására, a hatékonyságot igyekezve növelni, így a légiutas-kísérők érdekképviselete szerint legalább 25 százalékkal nőtt a munkaterhelés 2001 után.

Faye Malarkey Black, a Regionális Légitársaságok Szövetségének vezetője azt mondta, 2020-ban 60 százalékkal esett az új pilóták száma, és még idén is 35 százalékkal kevesebbet képeznek ki 2019-hez képest.

Subodh Karnik, az Expressjet Airlines vezetője azt jósolta, hogy ha tartósan fennáll majd a szakemberhiány, akkor tömegével fognak járatokat lemondani a légitársaságok, ahogy a United már több kisebb forgalmú járatát is bezárta ezen okok miatt.

E héten kezdődik meg a karácsonyi csúcsforgalom az Egyesült Államokban a hálaadással, az utasok átvizsgálását végző Közlekedésbiztonsági Ügynökség (TSA) napi 2 milliót meghaladó utasforgalommal számol. Múlt pénteken 2,24 millió embert vizsgáltak át, a legtöbbet a járvány kirobbanása óta.