Nagy forgalmú középhatótávú útvonalak teljesítésére specializált A330-300-as típusváltozatot kínál ügyfelei számára az Airbus. Az új variáns egyik legfontosabb piaca Kína lehet, amelynek gyorsan növekvő légiközlekedése és hatalmas népessége révén egyre inkább szüksége van nagyobb teljesítményű, belföldi járatokon közlekedő géptípusokra. Nem véletlen hát, hogy Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója a ma kezdődött pekingi légi szalonon jelentette be az A330-as típuscsalád legújabb tagját.

Csökkentett felszállósúlyú és hatótáv teljesítményű A330-300-as típusváltozattal rukkolt elő a ma kezdődött pekingi légi szalonon az Airbus első számú vezetője. A nagy sűrűségű regionális és belföldi járatok teljesítésére szánt hosszú törzsű A330-as fedélzete mintegy 400 utas szállítására lesz konfigurálható, miközben hatótávolsága körülbelül a fele lesz az A330-300-as hosszú távú, interkontinentális járatokra fejlesztett változatának.

A 3000 tengeri mérföldes (5556km) hatótáv és 200 tonnásra csökkentett felszállósúly révén viszont a középhatótávú regionális, vagy belföldi útvonalakon legkevesebb 15%-os takarékosságot tud felmutatni a donor típushoz képest. A legújabb A330-300-as variáns ráadásul nemcsak ezekben a legalapvetőbb műszaki paraméterekben fog eltérni, hanem A350XWB és A380-as technológiákat is örököl.

A pilótafülke rendszereit kiegészítik például a kapitány és az elsőtiszt munkáját segítő legmodernebb navigációs berendezésekkel, valamint a vadászgépeknél jól bevált head-up kijelzők (HUD) is megjelennek. Az utasok is újításokkal szembesülhetnek, mivel újratervezett, vékony háttámlájú és ezáltal csökkentett súlyú ülések, HD televíziózást is lehetővé tevő fedélzeti szórakoztató rendszer és a ma már elmaradhatatlan szélessávú Wi-Fi hálózat, továbbá az energiatakarékos, változtatható színű és fényerősségű LED kabinvilágítás is megjelenik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Egy kínai Airbus A330-300-as Budapesten. A Hainan Airlines utolsó, a ferihegyi repülőtérről induló járatát teljesítő gépe 2012. március 2-án. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


“Kínában jelentjük be az A330-300-as csökkentett súlyú változatát, mert itt látunk leginkább keresletet gazdaságosan üzemeltethető és megbízható szélestörzsű utasszállító gépekre, amelyek olyan megapoliszokat köthetnek össze, mint Peking, Sanghaj, Kanton, vagy Csengtu” – nyilatkozta Fabrice Brégier.

Az ajánlat korántsem meglepő, hiszen Ázsia nagy forgalmú útvonalain több légitársaság is alkalmaz nagyteljesítményű típusokat. Nem ritka például az sem, hogy A380-as Superjumbo teljesít a valós hatótáv teljesítményétől jelentősen elmaradó járatokat. Egyértelmű, hogy az Airbus erre a piacra – amelynek egyik központja Kína – szánja regionalizált A330-asát. Kérdéses viszont, hogy meddig terjedhet a típus relevanciája. John Leahy, az Airbus értékesítési igazgatója ugyanis júniusban jelentette be, hogy a legújabb kompozit-generációt képviselő szélestörzsű gépcsaládjuk, az A330-asnál is költséghatékonyabb A350XWB is fog kínálni egy regionális változatot.

Az Airbus A330-300-as, mint az A330-as típuscsalád első tagja 1992. november 2-án teljesítette szűzrepülését. Forgalomba az Air Inter állította 1994 januárjában. Az Airbus eddig összesen 635 rendelést szerzett a 300-as szériára, amelyből 476 példányt adtak át és 470 teljesít aktív szolgálatot szerte a világban.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!