A Ju-Air oldtimerének 20 áldozatot követelő balesete az alacsonyan, kis sebességgel végrehajtott manőverek miatt következett be, de hozzájárult a repülőgép műszaki állapota és az üzemeltetőnél feltárt több hiányosság is.
A HB-HOT lajstromjelű Ju-52-es repülőgép 2018. augusztus 5-én, sétarepülés közben zuhant le az Alpokban. A fedélzeten tartózkodó 20 fő közül senki nem élte túl a balesetet.
A nemrég kiadott végleges jelentés szerint az amúgy tapasztalt pilóták a repülés végrehajtása során nem vették figyelembe a hegyi körülmények között történő üzemelés alapszabályait.
A turbulens időjárás ellenére, alternatív útvonal lehetősége nélkül, folyamatosan kis magasságon és alacsony sebességgel repültek. A Piz Segnes csúcsa előtti völgybe is így érkeztek, ahol nem vették észre, hogy leáramlásba kerültek. A Ju-52-es így egyre nagyobb állásszöggel haladt, miközben a motorok teljesítménye nem változott jelentősen.
A fel- és a leáramlási zóna határán aztán, egy bal fordulóban a repülőgép átesett.
Erre ugyan megfelelően reagáltak a pilóták, de a kis magasság miatt nem volt esélyük a zuhanásból kivenni a repülőgépet, így közel függőlegesen a földbe csapódtak.
A balesethez hozzájárult, hogy a repülőgép súlypontja, ugyan csak kis mértékben, de hátrébb volt a maximálisan megengedettnél. A műszaki átvizsgálás során pedig kiderült, hogy a motorok már nem tudták leadni a biztonságos üzemeléshez szükséges teljesítményt. Sőt időközben a szárnyak szerkezeti problémáira is fény derült, bár ez nem játszott közre a balesetben.
Az üzemeltetőnél történt vizsgálódás további súlyos hiányosságokat tárt fel. Amellett, hogy nem volt megfelelő dokumentum a súlypont kiszámításához, még a pilóták képzési programja is hiányosan lett kialakítva, különös tekintettel a repülőgép viselkedésére a különböző kényszerhelyzetek során.
Kiderült az is, hogy korábban a légierőnél szolgáló pilótáknál bevett gyakorlat volt, hogy a Ju-52-essel történő repülések során figyelmen kívül hagyták az alapvető repülési szabályokat.
Ráadásul korábban több súlyos esemény is történt, amelyeket azonban nem jelentettek a hatóságok felé, akik így válaszlépéseket sem tudtak tenni.
A kivizsgálást végző bizottság ezért számos biztonsági ajánlást adott ki főként az oldtimer gépek karbantartására, üzemeltetésére vonatkozóan, illetve az az üzemeltetők felügyeleti rendszerével kapcsolatban.