Végrehajtotta első repülését az orosz Irkut MC-21-300 (magyar átirat szerint MSz-21-300, angol átirat szerint MS-21-300) repülőgép prototípusa. A gyártó sikeresnek minősítette a szűzrepülést.
Az első repülés mintegy fél órát tartott, a repülőgép ezerméteres magasságba emalkedett és elérte a 300 kilométer per órás sebességet.
Az első repülés alkalmával ellenőrizték a repülőgép stabilitását és irányíthatóságát, valamint a hajtóművek vezérlését is. A szűzrepülés programja tartalmazott egy megközelítést és egy áthúzást is a futópálya felett. A gyártó közleménye szerint az első repülés során nem merült fel olyan probléma, mely akadályozná a repülőgép tesztelésének folytatását.
Denis Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter a sikeres szűzrepülést követően azt nyilatkozta, hogy az MC-21-es repülőgépből a 2037-ig tartó 20 éves időszakban akár 1000 darabot is értékesíthetnek. A miniszter Flightglobal által idézett szavai szerint a típus sikerét a gép kedvező gazdasági mutatói, a jó finanszírozási konstrukciók és a gyár által fejlesztett a vásárlóknak nyújtott logisztikai és technikai támogatási szolgáltatás segítik.
Amint arról korábban beszámoltunk, eredetileg idén áprilisra tűzték ki a gép szűzrepülését, melyről az orosz miniszterelnök-helyettes Dmitry Rogozin is magabiztosan nyilatkozott.
Április elején azonban arról kerültek nyilvánosságra információk, hogy
a statikus terhelési próbák során a repülőgép szárnybekötésénél már a vártnál kisebb terhelés mellett repedések keletkeztek,
ezért meg kell erősíteni a repülőgép középső szárnydoboz (center wing box) részét. A gyártó közlése szerint azonban ez nem hátráltatja a felkészülést az első felszállásra, mert csak kis mértékben kell áttervezni a repülőgép szárnybekötéseit.
A gyártó korábbi közlése szerint a repülőgép egyes számú prototípus (MC-21-300-0001) május közepén kezdte meg a gurulási próbákat és a végső felkészülést a szűzfelszállásra.
A United Aircraft Corporationhoz (UAC) tartozó Irkut repülőgépgyártó tavaly júniusban nagyszabású ünnepség keretében mutatta be, az új orosz gyártmányú utasszállító típus első példányát, majd a gép elektromos rendszereit 2016. novemberében helyezték először üzembe és kezdték el a prototípus földi tesztelését.
Akkor a gyártó 2017. februárra, vagy március elejére datálta az első felszállást, decemberben pedig már a tavaszi időszakról szóltak a közreadott információk. A miniszterelnök-helyettes nyilatkozata szerint az orosz kormány napi szinten követi a tesztelési program eredményeit.
A vásárlók később az orosz gyártású Aviadvigatel PD-14-es hajtóművel is rendelhetik majd a típust, de az első MC-21-es repülőgépeket amerikai gyártású, Pratt & Whitney PW1400G-JM hajtóművekkel szerelik.
Utóbbi ugyanazon hajtómű típuscsaládba tartozik, mint az új generációs A320neo-, a kanadai Bombardier CSeries-, a kínai COMAC C919, vagy a brazil Embraer E2-család hajtóművei.
Az Aviadvigatel PD-14-es hajtóművek a legfrissebb szerint már sikeresen túl vannak a repülés közben végzett próbák második szintjén is. Az új generációs orosz hajtómű hatékonyságát, működését és teljesítményét különböző magasság és sebesség értékek mellett egy Il-76-os négyhajtóműves tesztrepülőgépre szerelve tesztelte Moszkvában az UAC gyártó.
A Pratt & Whitney hajtóműves MC-21-300-as típus légialkalmassági engedélyeinek megszerzését 2018-ra prognosztizálja a gyártó, mely nem csak az orosz hatóságoktól, hanem az európai EASA-tól is meg kívánja szerezni ezt az engedélyt.
Az MC-21 repülőgép két változatban készül majd, a legfrissebb adatok szerint a -300-as székezéstől függően 163-211, míg a rövidebb törzsű -200-as variáns 132-165 utas szállítására lesz képes. Tipikus kétosztályos elrendezésben a típus maximális hatótávolsága 6 000 – 6 400 km lesz.
Az eredetileg a Tu-154-esek s Tu-204-esek leváltására tervezett MC-21-es típuscsalád direktben versenyez – legalábbis az orosz belső és ex-szovjet piacon – majd a világ két legnagyobb gyártójának keskenytörzsű típusaival, a Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo gépcsaládokkal.
A gyártó 980 darab MC-21 típusú repülőgépre prognosztizál keresletet 2035-ig, ebből a tavaly nyári adatok szerint 175-re sikerült kötelező érvényű megrendelést aláírni, valamint további 100 darabra rendelkeznek opciós vételi joggal a különböző vevők – döntően orosz légitársaságok és lízingcégek.
A repülőgép gyártójáról még azt érdemes tudni, hogy ebbe cégbe olvadt be a nagy múlttal rendelkező Yakovlev (magyar átiratban Jakovlev) repülőgépgyártó.
Magának az MC-21-nek az alapjait is a Jak-242 adja, ami viszont a kipróbált és a volt Szovjetunióban nagy számban eladott „keleti triholer”, a Jak-42 kéthajtóműves utódjaként szerepelt a tervezőasztalokon, de végül nem lett belőle semmi, és a rajzokat csak a kétezres évek közepén terítették ki újra.