Az Irkut MSz-21-es keskenytörzsű utasszállító belföldi gyártású kompozit szárnyakkal és PD-14-es hajtóművel felszerelt változata megkapta az ország légiügyi hatóságának jóváhagyását, a teljesen oroszosított változat pedig 2024-ben állhatna forgalomba.

Oroszország légügyi hatósága éppen egy évvel az MSz-21-300-as alapváltozat tanúsítását követően, 2022. december 29-én hagyta jóvá az Aviadvigatel PD-14-es hajtóművekkel felszerelt -310-es variánst, valamint azokat a módosításokat, amely a nyugati import kompozit szárnypárokat helyi gyártásúakkal váltja ki, a Flightglobal értesülése szerint.

A gyártó közlése alapján az orosz hajtóművel felszerelt tesztpéldányok több mint 160 repülést hajtottak végre, amelyek során a PD-14-es bizonyította, hogy képes megfeleli a nyugati erőforrások jellemzőinek. A hazai gyártású kompozit szárnyak műszaki jellemzőit és szerkezeti szilárdságát pedig a Központi Aerohidrodinamikai Intézetben elvégzett tesztsorozat igazolta.

A folyamat itt azonban nem állhat meg, mert a típuson számos más nyugati részegységet és fedélzeti rendszereket használnak, amelyek importját szintén gátolják a nyugati szankciók, ezért a gyártó megkezdte az orosz komponensekből álló elektronikai rendszerek tesztelését.

A „teljesen orosz” repülőgép sorozatgyártásának megkezdéséhez szükésges tanúsítást 2024 végére akarja megszerezni a gyártó, az évtized végéig pedig több mint 270 példány adna át az Irkut – a legfrissebb nyilatkozatok szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az orosz kompozit szárnyakkal felszerelt prototípus. (Forrás: UAC)

Az orosz repülőgépgyártó jóval az ukrajnai háború kezdete előtt kezdte el fejleszteni az addig is érvényben lévő szankciók miatt már akkor akadozó szállítású, nyugati import alapanyagok helyett a saját gyártású kompozit szárnyalkatrészeket, valamint az Aviadvigatel PD-14-es hajtóművet.

Utóbbi a Pratt & Whitney PW1400G hajtóművek mellett választható opció lett volna, főként a belföldi forgalomba szánt példányokhoz. Az újabb szankciók miatt azonban az oroszok kénytelenek voltak felgyorsítani a nyugati részegységek kiváltásához kapcsolódó fejlesztéseket és tesztelést.

Forrás: UAC

Az Aviadvigatel PD-14-es hajtóművekkel felszerelt MSz-21-310-es prototípusa 2020. december közepén hajtotta végre első felszállását, míg az orosz kompozit szárnyakkal készült prototípus-példány 2021 utolsó hónapjában repült először. A gyártó tavaly nyáron igyekezett azzal is gyorsítani az orosz hajtóműves változat berepülési programját, hogy egy P&W-hajtóműves tesztpéldányt a PD-14-es tesztelésére alakítottak át.

Amint korábban megírtuk, a Pratt & Whitney PW1400G hajtóműves MSz-21-300-as  prototípus 2017-ben szállt fel először, a típustanúsítványát 2021. december 29-én adta ki az orosz Szövetségi Légiszállítási Ügynökség (Roszaviacija).