Röviddel a Denverből végrehajtott felszállást követően súlyos hajtóműhiba miatt visszafordult a United Airlines Boeing 777-222-es repülőgépe, az erőforrásról több nagy méretű roncsdarab is egy településre zuhant. A hatóság közölte, hogy az összes Pratt-hajtóműves 777-es azonnali átvizsgálását elrendeli.

A Boeing 777-es szombaton a denveri repülőtér 25-ös jelű futópályájáról hajtotta végre a felszállást, az emelkedés kezdeti szakaszában a repülőgép kettes számú (jobb oldali), Pratt & Whitney PW4077 típusú hajtóműve súlyosan meghibásodott.

A hajtómű szívócsatorna része, a gondola és a burkolat több darabja, valamint számos egyéb alkatrész is levált az erőforrásról, a roncsok egy közeli településre zuhantak – a repülőgép fedélzetén és a helyszínen készült felvételek szerint.

A hajtóműből lángok csaptak ki. A szemtanúk robbanásszerű hangról és az erőforrásból ömlő fekete füstről számoltak be.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pilóták vészhelyzetet jelentettek, megszakították az emelkedést 13 ezer láb magasságban (kb. 4 ezer méter), és azonnal visszafordultak Denverbe, ahol az indulást követően 23 perccel biztonságosan leszálltak.

A repülőgép a futópályán állt meg, ahol a tűzoltók eloltották a még mindig izzó hajtóművet, majd a gépet egy állóhelyre vontatták, az utasok itt hagyhatták el a fedélzetet.

Az N772UA lajstromjelű, 26 éves Boeing 777-222 típusú repülőgép a United Airlines UA 328-as számú járatát teljesítette volna Denverből Honoluluba, fedélzetén 231 utassal és 10 fős személyzettel. Személyi sérülés nem történt.

Az FAA és az NTSB vizsgálatot indított az esemény okainak feltárása érdekében.

Hétfőre virradó éjjel az FAA közölte, hogy sürgősségi légialkalmassági direktívát ad ki, ennek értelmében az összes Pratt & Whitney PW4000-112-es hajtóművel szerelt Boeing 777-est azonnal át kell vizsgálni.

Steve Dickson, a szervezet vezetője a közleményben azt írta, az eddig beérkezett adatok alapján döntöttek a repülőgépek haladéktalan átvizsgálása mellett, így előfordulhat, hogy egyes példányokat ki kell venni az aktív szolgálatból.

A Boeing közleménye szerint ezzel a hajtóművel felszerelt Boeing 777-esből 69 darab van aktív szolgálatban, és további 59 példányt tárolnak.

Az amerikai gyártó vasárnap kiadott közleménye szerint támogatja az FAA és a japán polgári légügyi hatóság döntését, amely szerint fel kell függeszteni a PW4000-112 típusú hajtóművekkel felszerelt Boeing 777-esek üzemeltetését.

A United Airlines egy másik, N773UA lajstromjelű Boeing 777-200-asával 2018 februárjában történt hasonló esemény, az ASN adatlapja szerint akkor a hajtómű ventilátorfokozatának lapáttörése okozta a hajtómű szívócsatornájának és burkolatának leszakadását. Akkor a lapátsorról leváló roncsdarabok a gép törzsét is átszakították.

Amint megírtuk, ugyancsak most szombaton egy Maastrichtból felszálló Boeing 747-400-assal történt hasonló esemény.