Jelentős átalakításba kezd a Cathay Pacific, a flotta hosszú törzsű Boeing 777-esei sűrűbb turista osztályt kapnak. A jelenlegi 9 székes sorokat keskenyebb ülésekből álló tízes sorok váltják fel, a gépek kialakításától függően 19-40 hellyel bővítve a kapacitást.

A következő hónapban indítja el a nagy múltú hongkongi légitársaság, a Cathay Pacific a Boeing 777-300-asainak és -300ER-jeinek belső átalakítását (a rövidebb törzsű -200ER-eket folyamatosan vonja ki az Airbus A350-900-asok érkeztével). A flightglobal.com cikke szerint a turista osztályt érintik a munkák, a korábbi 9 üléses (3-3-3) sorokat 10 székes (3-4-3) váltja fel.

Ezzel az eddigi 18,1 hüvelykes (46 centiméteres) ülések helyett 17,2 hüvelykes (43,7 centiméteres) székek lesznek a 777-eseken, de a sorok távolsága nem változik, 32 hüvelyk (81 centi) marad.

Jóval több utast szállíthat majd a hongkongi cég a 777-esein az eddigihez képest (Fotó: Cathay Pacific)

A Cathaynél a tizenhét 777-300-as és negyvennyolc 777-300ER közül hat példány már az idei nyári menetrendre átalakul, 2019 első negyedévére a flotta felén már túl lesznek, a többi gép átrendezése a jövő év végére történik meg.

A prémium turista, az üzleti osztály és az első osztály a jelek szerint nem változik meg, de a turista részleg típusváltozattól függően jóval több utas szállítására lesz majd képes.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A régebbi 777-300-asok negyven üléssel, a három osztályos -300ER-ek huszonnyolccal, a négy osztályosak pedig tizenkilenccel bővülnek.

A regionális, nagy forgalmú utakat teljesítő 777-300-asok jelenleg 356 turista osztályú székkel rendelkeznek, az átalakítás után 396 lesz bennük. A háromosztályos -300ER-ek turista részlegének kapacitását 268-ról 296 székesre növelik, a négyosztályosét pedig 182-ről 201-re.

Így a Cathay is csatlakozik az utóbbi tíz-egynéhány évben tapasztalható trendhez, amely folyamatban az eredetileg 9 üléses sorokkal berendezett turistaosztállyal rendelkező 777-eseket egyre-másra székezik át a légitársaságok tíz üléses sorokkal.

Például az Etihad Airways a működésének első éveiben a gyárból érkezett, új 777-300ER-jeit ugyancsak 3-3-3 székes turista osztállyal üzemeltette, majd áttért a szomszédos Emirates-nél is megszokott 3-4-3-ra. A British pedig a Gatwicken állomásozó 777-200ER-jein sűríti ugyanígy ezt a kabinrészt, jelentősen növelve a kapacitást.

A 777-es mint a DC-10-esek és Lockheed TriStar-ok váltására szánt típus jellemzően az utóbbiakon megszokott, 2-5-2 üléses turista üléssorokkal kezdte pályafutását a nagy amerikai légitársaságoknál.

Másutt a kilenc szék más felosztásban, 3-3-3 formában volt, de olyan „egzotikus” székezés is megjelent, mint a Japan Airlines felemás, 2-4-3 változata.

Szűkülő székek: A tízes üléssorok a turista osztályon standarddá váltak (Forrás: Emirates)

Azonban a fokozódó verseny, az egy utasra jutó költség és bevétel szorítása azt eredményezte, hogy a tíz üléses sorok elterjedtek. Jellemző példa a már említett British, amelynél a 777-200ER-ek teljes befogadóképessége 280 utasról 332-re növekszik az átszékezéssel.

A keskenyebb ülések miatt azonban például az Egyesült Államokban bírósági ügy is volt, a sűrítés ellenzői szerint ugyanis már biztonsági kérdés az egyre szűkűlő székek terjedése.

Az egyre terjedő tízes üléssorok miatt a Boeing egyébként az új generációs 777X-típuscsaládon megnöveli majd a kabin belső szélességét. A törzs maga ugyanaz lesz, mint a jelenleg gyártott változatoké, de az új technológiáknak köszönhetően – vékonyabb szigetelés, újfajta belső panelek – a rendelkezésre álló tér több mint 10 centiméterrel (4 hüvelykkel) szélesebb lesz.

A Cathay az utóbbi időszakban jelentősen rontotta a pénzügyi eredményét, mint nemrég megírtuk, a tavalyi évre rekordméretű veszteséget jelentett, a konkurencia és az üzemanyag-költségek miatt főként.