Száz évvel ezelőtt, 1919. augusztus 25-én szállt fel először az AT&T, illetve a Handley Page Transport első nemzetközi járta, amelyeket a British Airways saját maga elődeinek tart, ezért e hónapban ünnepli fennállásának századik évfordulóját. 

Az akkor történteket a Flightglobal szedte össze, írásuk szerint az 1916-ban alapított Aircraft Transport & Travel társaság Hunslow Heath és Le Bourget között ezen a napon indította el napi személy- és postaforgalmi járatát egy kétüléses Airco DH4A géppel, amely helyi idő szerint 9 óra 10 perckor szállt fel a mostani Heathrow-tól nem messze lévő repülőtérről, és 11.40-kor érkezett meg a Párizstól északra lévő Le Bourget-ba.

Ugyanezen a napon egy másik brit légitársaság, a pár hónappal korábban alapított Handley Page Transport is végrehajtotta első nemzetközi repülését a brit és a francia főváros között, a Handley Page 0/7 típusú gép újságírókat szállított, de a menetrend szerinti járatok csak egy héttel később indultak.

A flotta jelenlegi és retró arculatába öltöztetett tagjai (Forrás: British Airways Facebook)

A szaklap szerint a British Airways ezeket az első járatokat tekinti előfutárainak, bár ezzel a nézőponttal nem mindenki ért egyet, azonban e miatt ünnepli most a száz éves évfordulóját a társaság. Az AT&T volt az első brit légicég, amely végül 1920 decemberében szűnt meg, a Handley Page hálózata azonban három évvel az első nemzetközi járat teljesítése után egyik alapját adta az Imperial Airways 1924. áprilisi megalapításának.

Az Imperial Airways főleg a brit gyarmatokkal kötötte össze az európai szigetországot, a belföldi járatokat több kisebb cég üzemeltette, amelyek végül összeálltak és létrejött a British Airways Ltd, hogy aztán 1934-ben kormánydöntéssel a két társaságot államosítsák és összevonják, így létrehozva a British Overseas Airways Corporation (BOAC) társaságot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: British Airways, Stuart Bailey

A háború után ez a cég repülte a tengerentúli járatok többségét, Dél-Amerikába a British South American Airways repült, de aztán ezt a két céget 1949-ben összevonták.

Az európai és belföldi hálózatot a British European Airways Corporation (BEA) üzemeltette, amelyet szintén államosítottak. Egészen 1974-ig egymással párhuzamosan üzemelt a két, állami tulajdonban lévő társaság, majd a kormány döntése értelmében 1974. április elsején a két cég üzemének összevonásából létrejött a ma is ismert British Airways, amely akkor a világ legnagyobb járathálózatával rendelkezett. Ekkor mutatták be a mára legendássá vált Negus festést, amely a megalkotó PR-cégről kapta a nevét.

A British Airways az ikonikus Negus festésben (forrás: British Airways)

A légitársaságot 1987-ben privatizálták, majd a 90-es évek elejére a világ legjövedelmezőbb légitársasága lett, 1999-re azonban a privatizáció óta a legrosszabb pénzügyi eredményét mutatta fel a társaság.

A nehézségek megoldására 2005-ben érkezett Willie Walsh vezérigazgató, aki 2008 júliusában jelentette be, hogy összeolvadnak az Iberiával, de a márkaneveket megtartják. Az eljárás két évet vett igénybe, majd 2010-ben létrejött az International Airlines Group (IAG), amely azóta a Vuelinggel, a Levellel és az Aer Lingus-szal is kiegészült.

A száz éves fennállást ünnepelve a British Airways idénre több repülőgépét is átfestette, az 1974-es fennállás óta használt „formaruha” egy-egy darabját kapták meg a gépek.