A Qatar Airways felajánlotta a British Airwaysnek, hogy szélestörzsű repülőgépek kölcsönzésével segíti a brit IAG-tagvállalatot amíg a hibás Rolls-Royce Trent 1000 hajtóműveket kijavítják a cég Boeing 787 Dreamlinerein.
A Rolls-Royce Trent 1000-es hajtóművek hibájának javítása miatt a British Airways sem tudja majd várhatóan használni számos Dreamlinerét a forgalmas májustól júliusig tartó időszakban, de a javítások akár augusztusig is elhúzódhatnak.
Az érintett Dreamlinerek ETOPS engedélyének korlátozása csak kisebb hatással volt a brit cég üzemelésére. Willie Walsh, a légitársaság vezetője ugyanakkor közölte, hogy rendkívül elégetetlenek a hajtóműgyártó teljesítményével a probléma kezelése kapcsán, így biztosan kompenzációért folyamodnak. (Mint ismert a probléma által érintett több üzemeltető – köztük az Air New Zealand, a Virgin Atlantic és a Norwegian is – járattörlésekre, gépbérlésekre kényszerült.)
A British Airways korábbi 42 darabos Dreamliner-megrendeléséből eddig 26 példányt vett át, az összesen Rolls-Royce hajtómű dolgozik. Az nem ismert, hogy a cég által üzemeltetett példányok közül hányat érint a probléma.
A kieső kapacitás miatt késésekre és járattörlésekre kerülne sor a British járathálózatán.
A cég anyavállalata, az IAG több légitársasággal is folytatott tárgyalásokat, hogy a kieső kapacitást bérelt gépekkel pótolják, köztük az IAG 20%-os tulajdonosával, a Qatar Airwaysszel is.
Akbar Al Baker a Qatar Airways vezérigazgatója a légitársaság cardiffi járatának megnyitóján tartott sajtótájékoztatóján a Bloombergnek azt nyilatkozta, hogy vizsgálják, hogy miként tudnának szélestörzsű repülőgépeket kölcsönözni a brit cégnek, melynek vezetőjével Willie Walsh-sal Al Baker közismerten jó kapcsolatot ápol.
A Qatar Airways vezérigazgatója szerint akár egyes útvonalaikon meg is ritkíthatják a járatok számát annak érdekében, hogy kapacitást szabadítsanak fel, és gépeket adjanak kölcsön a 20%-ban a tulajdonukban lévő IAG brit tagvállalatának. Kijelentette, hogy ugyan nem rendelkeznek cseregépekkel, vagy szabad kapacitással, de egyes útvonalaikon tudnak gépeket felszabadítani, mert megengedhető a kapacitás csökkentése.
Mint ismert, a kölcsönzés nem példa nélküli a két cég történetében, a Qatar Airways több keskenytörzsű (Airbus A320/A321) adta bérbe személyzettel együtt a Britishnek tavaly, hogy a brit cég személyzetének elhúzódó sztrájkjai miatt a kieséseket csökkentsék. Mindez persze jól jött a dohai központú cégnek is, hiszen a környező országok politikai blokádja miatt éppen akkor rengeteg járatát le kellett állítania a Qatar Airwaysnek.
Tetemes veszteség a blokád miatt, egyelőre nem növelik a 20%-os részesedésüket az IAG-ben
Akbar Al Baker beszélt arról is, hogy légitársasága a márciusban zárult pénzügyi évben tetemes veszteséget halmozott fel, amelyet többek közt az is okozott, hogy a blokád miatt a meglévő – első sorban nyugati irányba közlekedő – járataik hatalmas kerülőkre kényszerülnek, hogy kikerüljék a lezárt légtereket.
Al Baker elmondta azt is, hogy jelenleg nem gondolkoznak azon, hogy az IAG-ben meglévő 20%-os részesedésüket tovább emeljék, azonban nem zárják ki, hogy a jövőben sor kerül erre. A Qatar Airways – mint mondta – rendkívül nagy bizalommal tekint az IAG-re, így ha lehetőség adódik rá, nem bánná, ha emelni tudnák a tulajdonrészüket a csoportban, hiszan az érvényben lévő szabályok ezt megengedik. A Cathay Pacificben megszerzett 9,99%-os részesedésüket jelenleg viszont nem akarják emelni.
Mint megírtuk, a Qatar Airways támogatja az IAG a Norwegian megszerzése terén indított törekvéseit, bár közvetlenül nem kívánnak részt venni a skandináv low-cost cég felvásárlásában.
A vezérigazgató kitért arra is, hogy továbbra is a terveik között szerepel egy új légitársaság létrehozása Indiában, amely jelenleg a leggyorsabban növekvő légiközlekedési piac a világon. Bár korábban az indiai hatóságok részéről pozitív volt a fogadtatás, jelenleg vegyes visszajelzéseket kapnak ezzel kapcsolatban – ennél többet azonban nem volt hajlandó elárulni.
Al Baker végül kitért arra is, hogy a Boeing 777X programja kisebb csúszásban van. A Qatar Airways a típus indító légitársaságainak egyike. A program jelenleg körülbelül két hónapos csúszásban van információik szerint, bár bíznak abban, hogy ez nem lesz hatással az első felszállás és a forgalomba állítás dátumára. Al Baker reményét fejezte ki, hogy ezt a kicsi késést az amerikai gyártó be fogja tudni hozni, emellett jelezte, hogy a típus hajtóművének gyártója, a GE biztosította afelől, hogy a hajtómű tesztelése a tervek szerint halad.