A koronavírus-világjárvány főként kérdéseket és megoldandó feladatokat hozott a légi közlekedési szektor számára. Bár megéltünk néhány válságot, kevesen hihették azt az iparág képviselői közül, hogy ekkorát fordulhat velünk a világ: amíg tegnap azon kellett gondolkodnunk, miként biztosítjuk az egyre növekvő forgalom kezeléséhez a szükséges kapacitásokat, ma a törekvéseink arra irányulnak, hogy a rekord alacsony forgalom mellett szinten tartsuk az irányítók képességeit, éberségét – nyilatkozta Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak.

Az év végi értékelések kötelező eleme a párhuzamba állítás: ilyenkor az elvárások és a célkitűzések kerülnek a mérleg egyik serpenyőjébe, a másikba pedig a tények, illetve a valós eredmények. Mit mutat a mérleg a HungaroControlnál?

Ha a mérleg-analógiát vesszük alapul, akkor ugye az egyensúlyi állapot lenne az optimális; szerencsésebb esetben az, ha az eredmények serpenyőjébe több súly kerül, mint a célkitűzésekébe.

A koronavírus-világjárvány az egyensúlyi állapotából mozdította ki az egész iparágat, és számos kérdést, megoldandó feladatot hozott.

Az elmúlt éveket a folyamatos forgalombővülés jellemezte, így a HungaroControl is joggal számíthatott arra, hogy 2020-ban folytatódik a növekedés. Az üzleti tervezés során is azzal számoltunk, hogy közel 10 százalékkal gyarapodhat a forgalom.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. (Forrás: HungaroControl Zrt.)

Hogyan írta felül a pandémia a korábbi elvárásaikat?

Egy kicsit tágabb kontextusba helyezném ezt a kérdést. Tavaly, ősz elején volt egy fontos brüsszeli tanácskozás a DG MOVE főigazgatójának részvételével, amelyen huszonegy európai légi közlekedési platform egyetértésében született egy nyilatkozat arról, hogy mindent megteszünk a légiforgalmi irányítói kapacitások növelése és a késések minimalizálása érdekében.

Fél évvel később az események szinte 180 fokos fordulatot vettek: a forgalom volumene meredek zuhanásba kezdett, hiszen a járvány terjedésének megfékezése érdekében a kontinens szinte minden országában komoly korlátozásokat vezettek be.

Április 12-ére pedig több mint 90 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Ebben az időszakban lényegében már csak cargo járatok közlekedtek – egészségügyi védőfelszerelésekkel, gyógyszerekkel és lélegeztetőgépekkel a fedélzetükön –, aminek a védekezésben volt lényeges szerepe. Aztán május végétől látszólag kezdetét vette a visszarendeződés, noha árnyékként ott lebegett felettünk a pandémia második hulláma.

Augusztus közepéig növekedést tapasztaltunk a légi forgalomban, ekkorra a korábbi év gépmozgásainak körülbelül a felét kezelték a társaság távol- és közelkörzeti, valamint tornyos irányítói. Ősztől pedig újabb lejtmenet jött, ami jelenleg is tart.

Ez a hullámzás, gondolom, a társaság bevételeiben is meglátszik…

Így van. A bevételkiesések párhuzamba állíthatók a forgalomcsökkenéssel, de a légiforgalmi szolgálatoknál keletkező károk nem csak innen eredeztethetők – nem tettek jót az iparágunknak az átgondolatlan nemzetközi reakciók és a légitársaságok ellenünk dolgozó brüsszeli lobbija sem.

Arról korábban már beszéltem az AIRportal.hu olvasóinak, hogy az Eurocontrol tavasszal azt indítványozta tagállamainak, hogy a 2020. február és május között esedékes átrepülési díjakhoz kapcsolódó számlákat a légitársaságok haladékkal fizethessék meg. Magyarország e javaslat ellen szavazott, a tagállamok kétharmados többsége azonban támogatta, hogy a légitársaságok 7, 9, 11 és 13 hónapos kamatmentes fizetési haladékot kapjanak az egyes hónapokban keletkezett tartozásaik megfizetésére.

Az alacsony forgalom mellett tehát hatalmas kockázatot jelent a HungaroControl számára az is, hogy a légitársaságok nem vagy csak késve fizetnek, így a 2020-as évre tervezett költségeinknek jó esetben csak az 50 százalékát tudjuk beszedni, ami alulfinanszírozottságot eredményez.

A jövőbeli kapacitástervezésre milyen hatással van, illetve lesz a Covid19-járvány?

Talán épp a pandémia mutatta meg igazán, hogy mennyire képlékeny a légi forgalmi irányítói kapacitásigény, és hogy a növekvő forgalmi igények nem kezelhetők pusztán azzal, hogy a végtelenségig növeljük az irányításhoz szükséges humánerőforrást.

Bár megéltünk néhány krízist, kevesen hihették azt az iparág képviselői közül, hogy ekkorát fordulhat velünk a világ: amíg tegnap azon kellett gondolkodnunk, miként biztosítjuk az egyre növekvő forgalom kezeléséhez a szükséges kapacitásokat, ma a törekvéseink arra irányulnak, hogy a rekord alacsony forgalom mellett szinten tartsuk az irányítók képességeit, éberségét.

A jövő fontos kérdése, hogyan lesz biztosítható a légi forgalmi irányítási szolgáltatások skálázhatósága, illetőleg hogyan tudnak a szolgálatok rugalmasan alkalmazkodni a potenciálisan ingadozó forgalmi szintekhez. Ezen kérdések mentén gondolkodunk mi is, amikor a jövőbeli képzéseket tervezzük.

Térjünk át egy másik lényeges kérdésre: a fejlesztésekre. Van olyan fontos beruházásuk, amely késedelmet szenvedhet a koronavírus-járvány miatt?

Fontos beruházás nem szenvedhet késedelmet. A légi közlekedésre vonatkozó jogszabályok értelmében a HungaroControlnak mindenkor képesnek kell lennie az alapfeladatai maradéktalan ellátására, és az ehhez szükséges fejlesztéseket is biztosítanunk kell. Bár a járványhelyzet hatására a projektek tervezésében és lebonyolításában jelentkezhettek apróbb technikai nehézségek, de ezeket kivétel nélkül sikerült leküzdenünk a rendkívül alapos, körültekintő tervezésnek köszönhetően, amiért ezúton is köszönettel tartozom a kollégáimnak.

Az idei beruházásaink közül az egyik legnagyobbat, a magyar légi forgalmi irányítás lelkének tekinthető MATIAS rendszer, valamint a Frequentis hangkommunikációs rendszer korszerűsítését emelném ki, amelynek révén 2020. október 15-e és 2021. április 15-e között cseréljük az említett rendszerek hardvereit, frissül a HungaroControl által használt légi forgalmi irányítási szoftver, és korszerűbb munkaállomásokat vehetnek birtokba az irányítók. Ennek megvalósítása az előre meghatározott menetrend szerint halad.

Ami a jövőt illeti: természetesen alaposabban át kell néznünk a következő 5 évre tervezett beruházások végrehajtási ütemezését, illetve mérlegelnünk kell, hogy mely projekt esetében nem okoz gondot, ha később valósulnak meg.

Ön szerint mikorra várható a kilábalás ebből a helyzetből?

Ez lényegében a járványhelyzet további alakulásától függ – a pandémia határozza meg azt is, hogy a légi navigációs szolgálatok miként tudják stabilizálni a pénzügyi helyzetüket. Az Eurocontrol előrejelzése szerint, ha 2021-ben megjelenik a vakcina és hatásosnak bizonyul, a forgalom 2024 végére állhat vissza a tavalyi szintre. Ebben az esetben társaságunk a 2019-es gépmozgások 50-60 százalékával számolhat jövőre.

Mindez a vállalat gazdálkodása szempontjából komoly fegyelmet igényel, nagyon oda kell figyelnünk a költségeink alakulására. Ez egy roppant hosszú válságidőszak, ami nem taktikai, hanem stratégiai válaszokat igényel úgy a légiforgalmi szolgáltatóktól, mint a légitársaságoktól és a repülőtérüzemeltetőktől.

A válság megoldásának kulcsa tehát a jó stratégia, és mi igyekszünk a legjobb stratégiai lépéseket megtenni annak érdekében, hogy ne sodródjunk, hanem tudatosan járjunk a választott úton.