Bár az EU korábban zöld utat adott a C3-as típusú átvilágító berendezéseket használó légikikötők számára a 100 milliliteres folyadékkorlát feloldására, kiderült, hogy az eszközök nem hozzák az elvárt eredményeket.
Az Európai Bizottság (EB) rendelete szerint szeptembertől emiatt azokon a repülőtereken is visszaáll az utasok kézipoggyászaiban szállított folyékony anyagokra, aeroszolokra és gélekre (Liquids, aerosols, gels – LAG) vonatkozó szabály, ahol ezt eltörölték.
A szigorítás az Európai Unió tagállamai mellett Izland, Svájc, Liechtenstein és Norvégia repülőtereire is vonatkozik, az Egyesült Királyság pedig már június 9. óta visszaállította a szabályt.
Szeptember 1-től tehát az utasok újra legfeljebb 100 milliliteres kiszerelésben szállíthatnak a kézipoggyászaikban folyadékokat, aeroszolokat és géleket, maximum 10 darabot, ezeket pedig egyetlen 1 liter űrtartalmú, átlátszó és visszazárható tasakban kell szállítaniuk, ezzel megszűnik a C3-as szkennerek által az utasok számára biztosított legfőbb előny.
A szigorítás az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsának (ACI Europe) korábbi közleménye szerint főként azon repülőterek számára jelent csapást, amelyek az utasbiztonsági ellenőrző pontok áteresztőképességének növelése és az utazási élmény javítása érdekében jóhiszeműen az első között beruháztak az új technológiába.
A C3-as szkennerek beszerzése ugyanis átlagosan 8-szor többe kerül a hagyományos röntgensugaras gépeknél, emellett a karbantartási költségek is 4-szer magasabbak.
A bizottság közlése szerint a korlátozás csak ideiglenes, ám feloldására sem ütemtervet, sem eljárást nem dolgozott ki a testület.
Olivier Jankovec, az ACI Europe főigazgatója szerint a rendelkezésnek minden repülőtér eleget tesz, mert a biztonság az első, ugyanakkor az ügy megkérdőjelezi az iparág bizalmát a légiközlekedés-védelmi berendezések jelenlegi uniós tanúsítási rendszerében.
(A szabály alól a gyógyszerek és speciális élelmiszerek (pl. bébiétel) kivételt képeznek, ezeket továbbra is a mennyiségre és kiszerelésre vonatkozó korlátozás nélkül szállíthatják az utasok, ám az ellenőrzést végző személyzetnek ezeket is be kell mutatni és az átvilágító berendezésbe be kell helyezni.)