Környezetvédelmi okokra hivatkozva több nagy európai légitársaság azt szeretné, ha az unió az erdészeti és mezőgazdasági melléktermékből, valamint a szerves vegyületekből előállított, fenntartható módon készülő üzemanyagokat favorizálná.

Az Euractive cikke szerint olyan nagy légitársaságok álltak ki a nem kormányzati szervezetek által kezdeményezett javaslat mellett, mint az Air France-KLM és az Easyjet.

Közös közleményükben a cégek azt szorgalmazzák, hogy az unió jogalkotói a szerves vegyületekből szintetikus úton előállítható, úgynevezett e-üzemanyagokat, valamint a mezőgazdasági és erdészeti melléktermékekből készülő bioüzemanyagokat részesítse előnyben.

Fotó: KLM

Ezzel a légitársaságok kizárnák az élelmiszer-alapanyagokból készülő alternatív kerozint, hogy az üzemanyag előállítása ne az élelmiszer-ellátás kárára történjen.

Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a járvány miatt a fenntarthatóság a korábbinál is fontosabb lett, ebben pedig az alternatív üzemanyagok gyártása az egyik sarokpont.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel az unió 2050-re elvárja a szektor nettó karbonsemlegességét, fel kell gyorsítani az átállást a hagyományosról a fenntartható üzemanyagra, de a javaslatot kezdeményező Fuelling Flight Project szerint ügyelni kell arra is, hogy a leginkább környezetbarát, a klímahelyzet szempontjából legjobb megoldást alkalmazzák.

A civil szervezet szerint az elmúlt évtizedben a bioüzemanyagok felhasználása erdők kivágását eredményezte a Távol-Keleten, és az élelmiszerek helyett etanolhoz használták fel a növényeket.

Ezért vezették ki az „első generációs” etanolokat a piacról, a mostaniak pedig már nem élelmiszer-alapanyagokból készülnek.

A fenntartható üzemanyag jelenleg a teljes kerozinfogyasztás alig 0,05 százalékát teszi ki a szervezet becslése szerint. Ennek egyik oka, hogy nagyon drága, de ahhoz, hogy olcsóbb legyen, nagyobb tömegben kellene előállítani, amihez viszont még nincs megfelelő gyártókapacitás.

A KLM 2019-ben jelentette be, hogy saját bioüzemanyag-gyárat épít Hollandiában a SkyNRG és az SHV Europe cégekkel közösen.