Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal vizsgálatai alapján valóban a sejtett probléma, a hajtóművezérlő szoftver hibája vezetett az Airbus A220-as típuson alkalmazott PW1500G hajtóművek sorozatos meghibásodásához.

Beigazolódott a gyanú

Tavaly három Swiss A220-as repülőgépnek is kényszerleszállást kellett végrehajtania a Pratt & Whitney hajtóművek hibája miatt. A szakemberek már akkor a hajtóműveket vezérlő szoftver hibájára gyanakodtak, amelyet a vizsgálatok azóta be is bizonyítottak. A gyártó elemzése szerint az alacsony-nyomású kompresszor állólapát-sora olyan akusztikus rezonanciát okozhat, amely károsítja a kompresszor első fokozatának forgórészét.

A sérülés miatt szétrepülő alkatrészek súlyosan károsíthatják a hajtóművet és a repülőgépet is. A gyártó ezért a hajtóművezérlés (EEC FADEC) számára javított szoftvert írt, amely az állítható állólapátok jobb vezérlése révén segít megakadályozni a káros rezgéseket.

Az FAA direktívája alapján a 300 repülési ciklusnál kevesebbet teljesített hajtóművek szoftverfrissítésére mindössze 15 repülési cikluson belül sort kell keríteni.

Erre azért volt szükség, mivel az eddig sérült hajtóművek egyike sem érte még el a 300 repülési ciklust, valamint a rajtuk futó szoftver V2.11.9.2-nél régebbi verziójú.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Érdekesség, hogy a meghibásodott hajtóművek mind tartalékként kerültek a légitársaságokhoz, azaz nem az átadott repülőgépek eredeti erőforrásai voltak.

A direktíva azonban nemcsak a tartalékokra, hanem az eredetiekre is vonatkozik. Továbbá a fentieken kívüli példányokon szintén szoftverfrissítést kell végrehajtani, azonban erre már 90 napja van a légitársaságoknak.

Mivel az előzőleg bevezetett teljesítmény-korlátozások ellenére az Air Baltic A220-300-asának februárban hasonló eseménye volt, az FAA a légialkalmassági direktíva által előírt módosítást azonnali intézkedésként rendelte el. Ugyanakkor ezt egyelőre csak közbenső megoldásnak látja a hatóság, mivel a vizsgálatok még nem zárultak le.

Fotó: AIRportal.hu