Sztrájkra készül a földi kiszolgálókat képviselő Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet, miután több hétig tartó tárgyalás után sem sikerült megegyeznie a Malév Ground Handling (Malév GH) vezetésével.
A Privátbankár.hu-nak Csorba Attila, az érdekképviselet elnöke azt mondta, hogy 2011 óta most először készülnek sztrájkra, mert bár az elmúlt 3-4 év erőteljes növekedést hozott a hazai légi forgalomban, a dolgozók bére hosszú évek óta alig változott.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Malév GH-nál 2013-2014 táján 25 százalékkal csökkentek a bérek. Akkor a fizetések későbbi rendezésére, emelésére ígéretet tett a cég, ám ez a vezetőség cseréje után sem történt meg.
Ez a sztrájk segélykiáltás, mivel annyira alacsonyak a munkabérek, olyan túlterheltek a dolgozók, és olyan méreteket öltött a dolgozói elvándorlás (az elmúlt egy évben például körülbelül 200 ember fordult meg a jegykezelői munkakörben, nagy a fluktuáció), hogy nem maradt más eszközük
– jelentette ki Csorba Attila. További gondként említette, hogy a földi kiszolgáló cégek eszközparkja is elöregedett.
A Malév GH-nál a szakszervezeti vezető szerint körülbelül 250 dolgozó érintett egy munkabeszüntetésben, közülük egy műszakban 100-120 ember van szolgálatban.
A sztrájk előtt a LESZ felmérést is végzett a dolgozók körében: a munkavállalók döntő többsége támogatná a tiltakozás bármely formáját. Gyakorlatilag bármikor sztrájkba tudnának lépni, viszont nem feltétlenül hosszan elhúzódó munkabeszüntetést terveznek, mivel úgy vélik, hogy sokszor a rövidebb ideig tartó sztrájk is megfelelő figyelemfelhívás lehet a dolgozók égető problémáira.
A Malév GH egyelőre nem reagált a megjelentekre.
A kiszolgálócég legnagyobb ügyfele a Wizz Air, de mellette többek között az Air China, az Air France, az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP és a Tarom utasait és repülőgépeit is az állami tulajdonú vállalat kezeli Ferihegyen.
A munkavállalók követelései
- A 15 százalékos béremelésből semmiképpen sem akarnak engedni, mivel ez lehet az első lépés, hogy megálljon a munkaerő-elvándorlás.
- Elviselhető munkaidő-beosztás, tervezhető szabad és pihenő napok.
- A munkakezdések közti minimum 11 órás pihenőidők biztosítása.
- Tiszta, rendszeresen takarított és megfelelő méretű pihenő- és szociális helyiségek biztosítása. Ezzel kapcsolatban Csorba Attila elmondta: a földi kiszolgálók egy úgynevezett „konténervárosban” tartózkodnak télen-nyáron (ez az „ideiglenesnek” szánt helyzet már 10 éve tart). Ráadásul nagyon messze is vannak az egyéb létesítményektől – az elnök elmondása szerint 20 percet kell gyalogolniuk a dolgozóknak a repülőtéri parkolótól, hogy eljussanak a munkahelyükig.
- Megfelelő forma- és munkaruha biztosítása, a munkavállalók kompenzálása a saját pénzből vásárolt egyenruhákért.
- A szakszervezeti vezető szerint olyan eszközökre lenne szükségük, amelyek megóvják a munkavállalók testi épségét és egészségét. Például rugózatlan kiszolgáló eszközökkel dolgoznak, nyitott vontatókat használnak (egész évben, időjárástól függetlenül), valamint kézzel mozgatják az utaslépcsőket, és sokszor a repülőket is kézzel pakolják.
- A reptéren dolgozó más földi kiszolgálócégeknél előfordult, hogy a Munka Törvénykönyvének módosítása (a túlórakeret 400 órára emelése) előtt is sokszor túllépték a 250 órás munkakeretet. Ez a Malév GH-nál nem fordult elő. A szakszervezet követelései közt az szerepel, hogy 200 óra (+50 a munkavállalóval egyeztetve) legyen a túlóra mértéke, mivel ha nagyon leterheltek a dolgozók, lehetetlen lesz megállítani az elvándorlást.