A Czech Airlines tartozásai miatt visszatartja a légitársaság két ATR 72-es repülőgépét a Czech Airlines Technics (CSAT) repülőgépkarbantartó cég, a cseh légitársaság tulajdonosa, a Smartwings szerint a lépés jogellenes.
A prágai repülőtér üzemeltetőjének tulajdonában lévő repülőgép-karbantartó cég, a Czech Airlines Technics múlt heti, a Zdopravy.cz közlekedési portálon idézett közlése szerint
karbantartási és egyéb szolgáltatások ki nem fizetett ellenértéke miatt döntött úgy, hogy visszatartja a Czech Airlines üzemeltetésében lévő, két ATR 72-es turbólégcsavaros regionális repülőgépet.
A légitársaság vitatja a döntést, mert a Czech Airlines és tulajdonosa, a Smartwings is úgynevezett moratórium alatt működik tavaly ősz óta. A cseh kormány a járvány miatt tavaly hozott rendkívüli gazdaságvédelmi intézkedései szerint ez a csődvédelemhez hasonló mentességet biztosít a hitelezőkkel és beszállítókkal szemben a légitársaság számára, egyelőre február végéig.
A CSAT álláspontja szerint a két ATR visszatartásáról a cseh polgári törvénykönyv gondos tanulmányozását követően döntöttek. A repülőgép-karbantartó cég a lépésről értesítette a légitársaság vezetését, és konkrét megoldási javaslatokat is tett.
A Smartwings szerint a lépés nem jogszerű, és veszélyezteti a légitársaság működését, járatot is kellett törölnie az ATR-ek kiesése miatt, ráadásul az érintett repülőgépeket a légitársaság csak lízingeli, nem a saját tulajdona. A CSAT vitatatja ezt az érvelést, mert a csoport flottájában több mint 40 repülőgép van, ráadásul a két ATR közül az egyiket egyébként sem használta jelenleg a CSA.
Ide kapcsolódik az a friss hír, hogy a menetrendi adatok szerint az Európai Unióban a Smartwings állíthatja először újra forgalomba Boeing 737 MAX-ot, miután az EASA január végén feloldotta a típus repülési tilalmát. A cseh légitársaság február 25-én tervez egy Prága és Palma de Mallorca közötti járatot az amerikai gyártó új generációs típusával, amelyből hét, MAX 8-as változatú példány van a flottájában. (Később kiderült, hogy a belga TUI megelőzte a cseh légitársaságot és már február közepén járatot repült egyik MAX gépével.)
A légitársaság tulajdonosai még január végén a cseh kormányhoz fordultak segítségért.
A Smartwingsnek és a Czech Airlinesnak 1,1 milliárd cseh korona vissza nem fizetendő állami támogatásra lenne szüksége, különben fennáll annak a veszélye, hogy a rendkívüli moratórium február végi lejártakor a cég hitelezői fizetésképtelenségi eljárást indítanak
– cseh sajtóértesülések szerint.
A Czech Airlines Technics (CSAT) repülőgép-karbantartó céget 2010-ben alapították, kezdetben a Czech Airlines leányvállalataként működött, 2018-ban a Český Aeroholding és a prágai repülőtér üzemeltetőjének összeolvadásakor került utóbbi kizárólagos tulajdonába.
Frissítés: Egy cseh bíróság későbbi döntése értelmében a két gép zárlatát végül kénytelen volt feloldani a CSAT.