Feloldotta a Boeing 737 MAX típuscsalád repülési tilalmát az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is, előírva a szükséges módosításokat.

A közös EU-s hatóság engedélyezte a korábban kiadott légialkalmassági direktíva szerint módosított Boeing 737 MAX újbóli forgalomba állítását az uniós légitársaságok számára.

Az EASA kötelezte az üzemeltetőket a repülésirányító rendszer, beleértve az átesésvédelmi rendszer (MCAS) szoftveres frissítési csomagjának alkalmazására, módosítani kell az elektromos rendszert is, ezen belül a pilótafülke és a vízszintes vezérsík állásszögét szabályzó motor között futó vezetékeket fizikailag külön kell választani egymástól.

Ezen túlmenően az érintett üzemeltetőknek frissíteniük kell az üzemeltetési útmutatókat és a pilóták képzési anyagát.

Ahhoz, hogy a típus közel két évvel a földre parancsolását követően ismét járatokat teljesíthessen az Európai Unió légterében, a fentiek mellett el kell végezni a szükséges karbantartásokat és ellenőrzéseket a letárolt példányokon. A közlemény kiemeli, hogy ennek során ellenőrizni kell az állásszögmérő szenzorok működését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az első kereskedelmi járatot megelőzően, utasok nélkül egy tesztrepülést kell végrehajtani minden egyes repülőgéppel, amelynek során minden végrehajtott változtatást ellenőrizni kell, valamint meg kell győződni arról, hogy a hosszú tárolást követően az adott példány biztonságosan újra forgalomba állítható.

Forrás: Boeing

Patrick Ky, az EASA vezetője azt hangsúlyozta, hogy az európai hatóság mindenre kiterjedő, a gyártótól és az USA hatóságától (FAA) egyaránt független, gazdasági és politikai nyomástól mentes vizsgálata után megállapították, hogy a Boeing 737 MAX típus újra forgalomba állhat.

Ugyanakkor hozzátette, hogy az engedély kiadása nem jelenti az út végét, az európai hatóság szorosan követi a típus üzemelését a forgalomba történő visszatérést követően.

A Boeing emellett középtávú vállalásokat is tett az EASA felé, amelyeket meg kell valósítania a biztonság még magasabb szintre emelése érdekében, ezekről korábban itt és itt írtunk bővebben.

Az EASA az európai üzemeltetőkre nézve kötelező légialkalmassági direktíva mellett kiadott egy biztonsági direktívát is. Utóbbi az unión kívüli üzemeltetők számára tartalmaz az európaival egyenértékű előírásokat, beleértve a személyzet képzési követelményeit is, amennyiben azok bármelyik tagország légterében vagy repterére kívánnak járatot üzemeltetni a 737 MAX típussal.

Január 27-én, nem sokkal az EASA lépése után a brit Polgári Légügyi Hatóság légialkalmassági direktívát adott ki, amellyel feloldotta a típus repülési tilalmát az Egyesült Királyságban.

Amint korábban megírtuk, az FAA tavaly novemberben engedélyezte a 737 MAX újbóli használatát, nem sokkal később a brazil, idén januárban pedig a kanadai hatóság is kiadta a direktívát.