Magyarországi idő szerint az éjszakai órákban a Jáva-tengerbe zuhant a Lionair indonéz diszkont légitársaság szinte vadonatúj Boeing 737 MAX 8 repülőgépe.
A baleset a jakartai Soekarno-Hatta repülőtér 25L jelű futópályájáról, helyi idő szerint 06:21-kor végrehajtott felszállást követően, a kezdeti emelkedés szakaszában történt, a felszállást követően mintegy 12-13 perccel.
A virtuális radarok adatai szerint a repülőgép az 5375 lábas (~1640 méter) magasság elérését követően – egyelőre ismeretlen okokból – hirtelen magasságot veszített, és 06:32-kor meredek, 13 000 láb per perc süllyedésbe (zuhanásba) kezdett.
A repülőgép Jakartától 35 mérföldre északkeletre tűnt el a radarokról.
A hatóságok annyit közöltek, hogy a repülőgép személyzete jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy vissza akarnak fordulni Jakartába.
A hatóságok megkezdték a kutató-mentő akciót, az első hajók elérték a baleset területét és a tengerben úszó roncsokra, olajfoltokra és emberi maradványokra találtak, ezt követően hivatalosan is megerősítették, hogy a repülőgép a tengerbe zuhant.
A helyszínre most búvárokat küldenek, hogy vizsgálják meg a tenger fenekére, feltehetően 30-35 méteres mélységbe lesüllyedt roncsokat.
Az indonéz közlekedési minisztérium szerint egy hajóról szemtanúk jelentették, hogy a repülőgép a tengerbe zuhant.
A keresőcsapatok nem találtak túlélőt.
A PK-LQP lajstromjelű, MSN 43000 / LN 7058 gyártási számú repülőgép a légitársaság JT 610-es számú belföldi járatát teljesítette Jakartából Pangkal Pinang repülőterére.
A repülőgép szinte vadonatúj volt, idén július végén hajtotta végre első tesztrepülését, majd augusztus közepén vette át a diszkont légitársaság a Boeing gyártól.
A repülőgép fedélzetén 180 felnőtt és két kisbaba utas, valamint 7 fős személyzet tartózkodott.
A légitársaság közlése szerint a repülőgépet vezető kapitánynak 6 ezer, a elsőtisztnek 5 ezer repült órája volt a típussal. A balesetben érintett gépet alkalmasnak találták a repülésre. Naplóbejegyzések szerint a gép a baleset megelőző repülés során eltérő sebességadatokat mutatott a kapitány, illetve a elsőtiszt oldalán, de ezt a hibát a megfelelő eljárásrenddel kijavították.
Furcsa adatokat rögzítettek a virtuális radarok
A felszállás időpontjában az időjárás ideális volt a repüléshez, zivatartevékenység nem volt, gyenge szél fújt, a látástávolság 8000 méter volt és 2000 lábas magasságban felszakadozott felhőzet volt a repülőtér környezetében.
Az aviation-safety.net a virtuális radarok adatai alapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2100 lábas magasság elérését követően az adatok rövid időre azt mutatják, hogy a repülőgép 1475 lábra süllyedt, majd a magasság szokatlan módon váltakozott 4500 és 5350 láb között az adatok szerint.
A repülésbiztonsági portál információi szerint a repülőgép sebesség és magasság adatai az előzőleg Denpasarból – Jakartába végrehajtott szakasz során is szokatlan értékek között váltakoztak a repülés kezdeti szakaszában és mintegy 8 perccel a felszállást követően stabilizálódtak.
Az ADS-B rendszeren közölt adatok a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.
Az ASN által nem hivatalosan megszerzett jegyzőkönyv szerint az előző járat során a repülőgép sebességét és magasságát mutató műszerek eltérő adatokat mutattak a kapitány és az elsőtiszt oldalán, ezért az előző repülés alkalmával a kapitány a megbízhatatlan adatokat mutató sebesség- és magasságmérő-műszerek miatt át is adta a repülőgép irányítását az elsőtisztnek.
A Lionair megerősítette, hogy az előző repülést követően a pilóták műszaki problémát jeleztek, de hangsúlyozták, hogy azt az előírásoknak megfelelően kivizsgálták és a problémát megoldották.
ADS-B data of flight #JT610 show erratic speed and altitude values.
The previous flight of the accident aircraft PK-LQP (JT043) also shows erratic values for the first eight minutes of the flight. pic.twitter.com/lr19TtEUfA— Aviation Safety Net (@AviationSafety) October 29, 2018
Gyorsan növekvő indonéz low-cost, biztonsági problémákkal, balesetekkel
A Lionair indonéz low-cost légitársaságot 1999-ben alapították, a cég központja Jakartában van. A légitársaság az Air Asia-csoport után a legnagyobb diszkont légitársaság Ázsiában, flottájában jelenleg 116 darab Boeing 737-es repül.
A Lion Air Grouphoz tartózó Malindo Air állította forgalomba elsőként a Boeing 737 MAX 8 típust 2017 májusában, és a légitársaság lett a 737 MAX középső, 9-es változatának első üzemeltetője a világon 2018 márciusában. A gyorsan növekvő légitársaság idén áprilisban rendelt meg 50 Boeing 737 MAX 10-est.
A ma bekövetkezett katasztrófa már a második súlyos balesete a Lionair légitársaságnak. 2013-ban az egyik két hónapos Boeing 737-800-as repülőgépük túlfutásos balesetet szenvedett és összetörve a tengerben állt meg, akkor mind a 108 fedélzeten tartózkodó megmenekült.
A légitársaság hírnevét emellett több kisebb pályaelhagyásos, túlfutásos baleset és egyéb repülésbiztonsági probléma árnyékolja be, például a pilóták kiképzésében tártak fel a korábban hiányosságokat hatóságok.
Fotók és videók a Twitterről
Video of search and rescue ops currently underway at location where #LionAir #JT610 crashed. More debris from the plane. pic.twitter.com/s7U4CrycXK
— IZ Reloaded (@izreloaded) October 29, 2018
#lionair #Jt610 crashed in sea .#BreakingNews #Update #Jakarta #Indonesia pic.twitter.com/4afTUWIhV4
— Umer Shaikh™⚡ (@EjSmart3) October 29, 2018
A search and rescue team collects the remains and personal effects of passengers on #LionAir flight #JT610. A total of 17 boats are on site, from police, Basarnas and other agencies, reports @jamesmassola https://t.co/hrcCQwxAp0 Pics: Basarnas search and rescue team, Jakarta pic.twitter.com/qUnTQjNkBO
— The Age (@theage) October 29, 2018
Beberapa serpihan pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang. Pesawat membawa 178 penumpang dewasa, 1 penumpang anak-anak dan 2 bayi dengan 2 Pilot dan 5 FA. Basarnas dan Kementerian Perhubungan terus melakukan penanganan. Beberapa kapal tug boad berada di lokasi. pic.twitter.com/Gb6P4zjCQF
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
IN PICTURES: Debris and personal belongings of those on board #LionAir flight #JT610, which crashed on Monday morning after taking off from Jakarta (📷: BNPB Indonesia) https://t.co/4jVWZli7ag pic.twitter.com/uBVmVIP0wB
— Channel NewsAsia (@ChannelNewsAsia) October 29, 2018
We're following reports that contact has been lost with Lion Air flight #JT610 shortly after takeoff from Jakarta.
ADS-B data from the flight is available at https://t.co/zNM33cM0na pic.twitter.com/NIU7iuCcFu
— Flightradar24 (@flightradar24) October 29, 2018
We have processed the granular ADS-B data received from #JT610. Last signal was received at 23:31:56.030 UTC from -5.81346, 107.12698 at 425 ft AMSL. Final ADS-B data received from the aircraft indicates a high rate of descent.
Data and context: https://t.co/QCUucGKVHr pic.twitter.com/bKoeAssrwE
— Flightradar24 (@flightradar24) October 29, 2018