A Dreamliner egy évtizede áll forgalomban, a japán All Nippon Airways volt a típus első üzemeltetője, ezt megünneplendő a japán légitársaság belföldi különjáratokat indított.

A Boeing 2003-ban indított programjának egyik célja a 767-es utódjának létrehozása volt, egy hatékony repülőgéppel. A hivatalos bejelentésre 2004-ben került sor, amikor az ANA 50-et rendelt. A végül 787-esre keresztelt új típus első felszállása 2009 decemberében volt, majd 2011. október 23-án állt forgalomba az első példány.

A Boeing nulláról kezdte el a típus tervezését, és több szempontból is úttörőnek számított.

Ezen a gépen alkalmaztak először kompozit anyagokat, amely a hatékonyság javítását szolgálta, de a levegőztető rendszer is forradalminak számított, mivel nem a hajtóműveken keresztül, hanem közvetlenül áramlik a rendszerbe a levegő.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az elektromos rendszerek száma is több volt, mint az akkor megszokott, és  azezekkel összefüggő probléma világított rá először arra, hogy a Dreamliner sem mentes a gyermekbetegségektől.

Az energiaellátásról a hagyományos helyett lítium-ion akkumulátorok gondoskodtak, amelyek hajlamosaknak bizonyultak túlmelegedni és kigyulladni. Két évvel az üzembe állítás után, több tűzesetet követően az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2013 januárjában földre parancsolta az összes 787-est. Három hónap múlva szállhattak fel újra az energiatárolók tűzvédelmének javítása után.

Évekkel később a brit Rolls-Royce által szállított Trent hajtóművekkel akadt gond, amely a legtöbb üzemeltetőt érintette. A mérnökök idő előtti anyagfáradást és korróziót tapasztaltak, a hibás egységeket cserélni kellett, de a beszállító kapacitáshiánya miatt évekig elhúzódott az összes érintett példány hajtóművének cseréje.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Épp csak megoldódott ez a probléma, a Boeing máris egy újabbal találta szembe magát, amely a mai napig kihat. Több légitársaság is arra panaszkodott, hogy a dél-karolinai Charlestonban készült gépek gyártási minősége messze elmarad az elvárttól.

A Boeing vizsgálatot indított, és kiderült, hogy nemcsak egyszeri problémákról van szó, hanem rendszerszintű hanyagság okozza a gondokat, amelyek néha már a légialkalmasságot is veszélyeztetik. Ilyenek a törzs egyes részeinek összeillesztésénél vagy az első nyomástartó falnál talált hézagok. Az FAA több repülőgép esetében megvonta a Boeingtől a jogot, hogy a gyártó maga adja ki az általa elkészített példányok légialkalmassági tanúsítványát.

A gyártó és a hatóság máig vizsgálja az eseteket, és amíg nem végeznek, a Boeing legyárt ugyan havonta két példányt, de egyet sem ad át, emiatt több mint száz elkészült példányt tárolnak.

Fotó: AIRportal.hu

A műszaki hibák ellenére a típus népszerű a légitársaságok körében, mivel nagyon alacsony költségszint mellett üzemeltethető. Eddig közel 1500-at rendeltek, amelyből mintegy ezer példányt adott át a Boeing.

Az utasok elsősorban a nagy és elektronikusan sötétíthető ablakok, a tágas beltér és kényelmes csomagtárolók, a LED-es hangulatvilágítás és a közvetlenül beszívott, tisztább levegő miatt kedvelik. Budapesten is sűrű vendég lett a 787-es, a járvány előtt főleg a LOT tengerentúli járatait teljesítették ezzel a típussal, de a Qatar Airways is gyakran forgat be 787-eseket a budapesti útvonalra.

Fotó: AIRportal.hu

Első üzembe állítója, a japán All Nippon Airways (ANA) a hétvégén rendkívüli járatokkal ünnepelt, ha már az ország a járvány miatt még mindig szigorú utazási szabályokat alkalmaz. Tokió-Hanedáról Okajamába és Hirosimába is közlekedett egy-egy gép, ezeken a járatokon általában keskenytörzsű Airbusok szolgálnak. A fedélzeten erre az alkalomra készített ajándékokkal kedveskedtek, és érkezéskor vizes köszöntés fogadta a gépet.