Bár a két nagy amerikai mobilszolgáltató a nagy repülőterek körzetében még nem kapcsolja be az 5G-mobilhálózat antennáit, több nemzetközi légitársaság bejelentette, hogy szerdától törölte járatait egyes amerikai repülőterekre. Attól tartanak, hogy az ott kiépített 5G-mobilhálózat megzavarhatja a repülőgépek fontos berendezéseit.
Az USA légügyi hatósága, az FAA a napokban tette közzé, hogy a különböző repülőgéptípusokon használt rádiós magasságmérő berendezések vizsgálata során arra jutottak: az amerikai légitársaságok flottájában szolgáló repülőgépek mintegy 45 százaléka biztonságosan használható azokban a légikikötőkben is, amelyek futópályái közelében az érintett frekvenciát is használó mobil-adótorony működik.
A hatósági közlés szerint a Boeing 737, 747, 757, 767, MD-10/-11, valamint az Airbus A310, A319, A320, A321, A330 és A350 típusok olyan berendezéseket használnak, amelyek biztonságosan használhatók az érintett repülőterek nagy részén is.
A lista a következő napokban tovább bővülhet.
A Boeing 787 típus esetében az FAA a napokban kiadott direktívája arra hívja fel a figyelmet, hogy az érintett reptereken esős, havas időjárás esetén különös elővigyázatossággal kell elvégezni a megközelítést és leszállást.
A hatóság által a biztonságosnak nyilvánított típusok közül egyelőre hiányzik az amerikai és külföldi légitársaságok által az utas- és áruszállításban széles körben használt Boeing 777-es, valamint a kisebb számban használt Airbus A380-as is, előbbi miatt számos légitársaság törölte járatait, vagy cserélt típust.
Az Emirates, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines már törölte számos járatát
– közölte az Intarfax amerikai forrásokra hivatkozó tudósítása alapján az MTI.
Az Emirates például kilenc amerikai város repülőterére függesztette fel járatait: Boston, Chicago, Fort Worth (Dallas), Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco és Seattle.
„Szorosan együttműködünk a repülőgépgyártókkal és az illetékes hatóságokkal az üzemeltetési problémák megoldása érdekében, és várjuk, hogy a lehető leghamarabb újraindíthassuk járatainkat az Egyesült Államokba” – áll az Emirates közleményében.
Az Air India azt közölte, hogy felfüggeszti az Új-Delhi és San Francisco, Chicago, illetve a New York-i JFK, továbbá a Mumbai-Newark közötti járatait.
Az All Nippon Airways és a Japan Airlines pedig törölt egyes, Boeing 777-es repülőgépekkel teljesített járatokat, ezek közül azonban néhányat „sikerült megmenteni” azáltal, hogy helyettük Boeing 787-est állítottak be.
A Reuters szerdai jelentése szerint az AT&T és a Verizon is beleegyezett abba, hogy a nagy, nemzetközi repülőterek futópályáinak környezetében késlelteti az adótornyok bekapcsolását.
Az FAA tájékoztatása szerint Newy York – JFK és La Guardia, Los Angeles, Chicago – O’Hare és Midway, San Francisco és Seattle légikikötőinél sem élesedik egyelőre a rendszer.
Előzőleg a nagy amerikai utas- és áruszállító légitársaságok vezetői levélben figyelmeztették az illetékes kormányzati intézményeket arra, hogy az AT&T és a Verizon távközlési cégek újabb frekvenciasávot elfoglaló ötödik generációs (5G) mobilhálózati infrastruktúrája szerdán esedékes üzembe helyezése komoly zavarokat okozhat a polgári légiközlekedésben.
Az úgynevezett „C-Band” 5G frekvenciatartomány a 2,4 és 5,0 gigahertzes csatornák között helyezkedik el, és az FAA szerint az e tartományban folytatott adatforgalmazás interferenciát okozhat, megzavarhatja a repülőgépek rádiós magasságmérő berendezéseinek működését, ellehetetlenítve ezzel rossz látási viszonyoknál a navigációt.
Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-Band adatátviteli frekvenciasáv használati jogát 80 milliárd dolláros tenderen. Január elején beleegyezésüket adták bufferzóna kialakításához ötven amerikai repülőtér környékén az esetleges interferencia csökkentése érdekében, hat hónap időtartamra.
A légiközlekedési iparág és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) aggályai és tiltakozása miatt a szolgáltatás üzembe helyezését először 30 nappal, majd két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán járt le, de már kedden jelezték a távközlési cégek, hogy újra elhalasztják az egyes repülőterek közelében lévő adótornyok üzembe helyezését.