Repülőtéri légiforgalmi irányítókat is képez a HungaroControl az idén ősszel induló tanfolyamán.

A HungaroControl 2020 szeptemberében indítja el légiforgalmi irányító képzését, amelyre már várja a jelentkezőket. Az ősszel induló kétéves tanfolyamon körzeti radarirányítókat és repülőtéri légiforgalmi irányítókat, azaz tornyosokat is képeznek.

A tanfolyamra felvételt nyerő hallgatók kezdésként az Entry Point Centralnál (EPC) sajátítják el az elméleti alapismereteket és a szimulátoros gyakorlati alapokat. A tanfolyam „basic-része” teljesen megegyezik a tornyos- és radarirányítók esetében is, a szakosodás a mintegy öt hónapos alapképzés sikeres teljesítése után következik.

A radarirányító és tornyos tanfolyam létszámkeretei kötöttek, azonban a szakosodásnál az oktatók javaslata mellett a hallgatók preferenciáit is figyelembe veszi a HungaroControl.

A “kilátás” a távoli toronyból is gyönyörű. (Fotó: AIRportal.hu)

A repülőtéri légiforgalmi irányító hallgatók számára ezt követően indul a specifikus képzés, itt sajátítják el a tornyos munkához szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket. A tanfolyam felépítése hasonló a radarirányítókéhoz, de az elméleti rész hosszabb és részletesebb, mert a repülőtéri légiforgalmi irányítóknak több felületet kell kezelnie, meg kell ismerniük például a repülőtéri felfestéseket, berendezéseket és a fénytechnikát is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tornyosok képzése egy 3D-s szimulátorban folytatódik, ahol egy virtuális repülőtéren általános szimulátoros ismereteket kapnak, amely túlmutat a Liszt Ferenc repülőtéren jellemző helyzeteken. Itt Európa-szerte előforduló szituációkat gyakorolnak be: egymást keresztező futópályás, bonyolultabb reptéri layout, valamint erős helikopteres forgalom mellett is meg kell tanulniuk irányítani.

E képzés sikeres teljesítését követően kapnak a hallgatók gyakornok szakszolgálati engedélyt, tornyos ratinggel, majd megkezdődik a tanfolyam utolsó szakasza. A gyakornokok a reptéri szimulátorban már specifikus tudást szereznek, elsajátítják a HungaroControl és a Liszt Ferenc repülőtér eljárásait, adottságait. Ezután kezdődik a mintegy 300 órás munkahelyi képzés, amikor már éles forgalmat irányítanak a toronyban oktatói felügyelet mellett a gyakornokok.

A legutolsó lépés egy hatósági záróvizsga, ennek sikeres teljesítése után a hallgató szakszolgálati engedélyt kap, és megkezdheti a munkát a toronyban.

A repülőtéri légiforgalmi irányító hivatás szépsége, hogy a tornyosok fontos részei a repülőtéri „ökoszisztémának”, kommunikációjuk közvetlenebb, személyesebb a pilótákkal, munkájukat a repülőgépek közelségében végezhetik, mindennek megkoronázásaként pedig fantasztikus kilátás tárul a szemük elé.

Ilyen csodálatos kilátás nyílik a repülőtérre a torony irányítókabinból. (Fotó: Csuha Péter, légiforgalmi irányító, HungaroControl)

Vedd kezedbe az irányítást, jelentkezz légiforgalmi irányítónak most!

Ha úgy érzed, ezt az állást neked találták ki, jelentkezz mielőbb, hogy a tiéd legyen a világ egyik legkülönlegesebb hivatása!

Kapcsolódó interjú:

Kihívások a Toronyban: növekvő forgalom, új technológiák, utánpótlásképzés