A részvényesek és a menedzsment közös döntése értelmében törli tizenöt Szuhoj Superjetre vonatkozó lízingszerződését a szlovén Adria Airways.
Az elmúlt hónapokban a légitársaság intenzív előkészületeket folytatott, hogy zökkenőmentesen le tudjon zajlani az új, orosz gyártású típus üzembe vétele.
Amint azonban a most kiadott közleményből kiderül, a légitársaság bár továbbra is jó gépnek tartja az SSJ-100-ast, amelynek tavalyi megrendelése a fejlődéséhez ideális, gazdaságilag megalapozott döntés volt, már nincsenek hasonló jó véleménnyel a gépeket gyártó és az azokhoz háttér-támogatást, alkatrészellátást biztosítani hivatott Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) vállalatról, amely az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) részeként működik.
Az Adriának a gyártó tisztességes és stabil, hosszútávú partnerség iránti elkötelezettségével kapcsolatosan vannak aggályai, amelynek hiánya megítélésük szerint a stratégiai fejlődést hátráltathatja.
Emiatt döntöttek úgy a részvényesek és a vezetőség, hogy azonnali hatállyal felfüggesztik a partnerségi megállapodást, ennek következménye, hogy az SSJ-100-asok flottába vételi folyamatát is leállítják.
A visszalépés az utolsó pillanatban történt, mivel az első gépnek áprilisban kellett volna megérkeznie az Adria Airways ljubljanai bázisára.
A szerződésbontás több szempontból is fájdalmasan érintheti a SCAC-t, illetve a Superjet programot fokozatosan átvevő Irkut Corporationt, mivel a megállapodás részeként karbantartóbázis létrehozását is elkezdték Szlovéniában, amely így viszont nem tudja betölteni fő funkcióját.
A helyzetet csak tovább rontja, hogy ismét nincs használója a hat, korábban az ír Cityjet flottájában repült SSJ-100-asnak. A típus pedig ezzel európai üzemeltető nélkül maradt, ami a stratégiai szempontok mellett mellett presztízsveszteség is a gyártónak.
Bár az Adria Airways közlésében nem szerepelt, a visszamondás hátterében vélhetően az évek óta pénzügyi gondokkal küzdő légitársaság egyéb gondjai is meghúzódnak.
Az Adria Airways üzemelése a megszokott mederben folytatódik, a járathálózat érdemi bővítése nem került szóba az új gépek érkezése kapcsán. A tervek szerint a szlovén légitársaság nyolc Bombardier CRJ-900, három CRJ-700ER és három Airbus A319 típusú gépét wet-lease formában (személyzettel, karbantartással és biztosítással) adta volna bérbe, a Szuhojokat a saját járathálózaton alkalmazták volna.