Folyamatosan növekszik az olyan repülőgépek száma, amelyeken az utasok műholdas kapcsolaton keresztül repülés közben internetezhetnek. A szolgáltatásra egyre nagyobb az igény, azonban a legtöbb repülőgépre utólag kell felszerelni a szükséges berendezéseket, ugyanakkor a technológia egyre jobban fejlődik, nagyobb sávszélességet és stabilabb kapcsolatot biztostó megoldásokkal rukkolnak elő a szolgáltatók.

2018-ban az előző évhez képest 15 százalékkal több repülőgépre szereltek fel internetelérésre alkalmas berendezéseket, és ez a tendencia az idén is folytatódik, egyre több a megrendelés a Lufthansa Technik közlése szerint.
A német karbantartócég arról tájékoztatott, hogy évente több mint 1200 utasszállítón végzik majd el a módosítást, a növekedés pedig biztosan folytatódik majd a következő öt évben – írja az MRO Network.
Több hagyományos vagy prémium diszkont légitársaság szolgáltatásai között már megtalálható a repülés közbeni internetezés lehetősége ingyen -beépítve a jegyárba-, vagy külön díj mellett.
Számos légitársaság kisebb adatmennyiséget, korlátozott időtartamú és sávszélességű elérést minden utasnak ingyen biztosít, hogy kipróbálhassák a szolgáltatást. Ez általában emailek küldésére/fogadására, vagy szöveges üzenetváltásra, esetleg minimális webböngészésre elegendő. A technológia viszont már akár multimédiás tartalmak, például filmek streamelésére is lehetőséget ad – utóbbi természetesen a borsosabb árú, fizetős csomagokban érhető el.
Az internet eléréséhez szükséges berendezések és antennák azonban csak gépek kisebb százalékán vannak meg gyárilag, általában utólagosan kell az ilyeneket beépíteni.
A légitársaságok pedig egy-egy nagyobb karbantartás alkalmával, vagy olyan időszakokban, amikor tudnak nélkülözni kapacitást, fel is szereltetik a gépekre az antennákat.
Ezzel együtt a hangárkapacitások is szűkösek a legtöbb karbantartóbázison, így más időpontokban, csak egy antenna felszereléséért azok nem is tudnák a gépeket fogadni.
A két legnagyobb műholdas szolgáltató, a Viasat és az Inmarsat ezzel együtt azon az állásponton van, hogy ezek a tényezők nem hátráltatják hálózatuk bővülését.

A munkálatok cégtől és repülőgéptípustól függően három és tizenöt nap közötti időt vesznek igénybe, mivel a külső adó-vevő egységet a repülőgép tetején, közvetlenül a függőleges vezérsík előtt kell elhelyezni egy kis kupolában.
A takaróbúra rögzítéséhez és a kábelezés kabinba történő bevezetéséhez viszont át kell fúrni a gépek külső héjazatát, a fúrási pontokat pedig nagy pontossággal kell kijelölni, azok elcsúszása esetén ugyanis könnyű kárt okozni a tartóbordákban. A munkálatokat így nem minden karbantartó bázison tudják elvégezni.
Budapest ilyen szempontból jól teljesít, a magyar főváros repülőterén lévő Lufthansa Technik karbantartóbázis több más típusok mellett Boeing 737 Next Generation, és 737 MAX családú gépeket tud felszerelni műholdas egységekkel.
A 2020-as évek közepére viszont a fedélzeti internetelérésnek már jelen kell lennie azon légitársaságok szolgáltatáskínálatában, amelyek igazodni szeretnének az utasok igényeihez.
Mint arról beszámoltunk, a diszkont a légitársaságok között elsőként a Norwegian vezeti be, hogy nem csak a kontinensen belüli rövid- és középtávú, hanem a hosszútávú járatain is ingyenes Wifit biztosít utasainak, a felszállástól a leszállásig.
Az átalakítások elvégzése után sem maradnak majd munka nélkül a karbantartók, de a hangsúly az új berendezések felszereléséről áttevődik majd a korai berendezések lecserélésére a nagyobb sávszélességet és stabilabb hozzáférést nyújtó újabb egységekre.
