Schiphol a teheráru-forgalmának negyedét bukhatja el, Maastricthban pedig, Hollandia második legnagyobb légiárukat kezelő repterén teljesen megszűnhetnek a cargo-járatok, ha a kormány új adóról szóló terve megvalósul.

Az Amszterdam melletti Schiphol repülőtér az utasforgalma mellett jelentős mennyiségű, évente mintegy 1,5 millió tonna árut is kezel, amelynek tekintélyes része dedikált áruszállító gépek fedélzetén érkezik a világ minden pontjáról. Maastrichtban ezek a járatok a forgalom még nagyobb hányadát teszik ki.

Most a holland kormány előtt van a rakományadóról szóló javaslat, ami megsarcolná a légiáru-szállító üzletágat, a repülőgépek legnagyobb felszállótömege alapján szedve pénzt a cégektől.

A CH Aviation szerint a tervezetben az adó alól teljes mentességet élvez a belly-cargo, vagyis az utasszállítók alsó rakterében szállított rakomány. Ez viszont nem javít a helyzeten, Schiphol akár 38-57 százalékos, Maastricht pedig 28-46 százalékos illetékemelésre is kényszerülhet az új jogszabály miatt.

Az adó legnagyobb potenciális vesztese a KLM áruszállító üzletága lehet (Fotó: KLM)

Ezzel egész Európában a legdrágábbak lennének a most sem kedvező árfekvésű holland repterek: Brüsszelben vagy Luxemburgban már jelenleg is olcsóbb egy-egy cargo-járat kiszolgálása, és kedvezőbb az adózási vonzata, Köln-Bonn, Liège és London-Heathrow pedig alig drágább, és az áru elosztása szempontjából is hasonlók a lehetőségek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új holland adóról készített hatástanulmány megerősítette, hogy a légitársaságok minden teherszállításhoz kapcsolódó tevékenységüket elköltöztetnék, és követné őket a többi szállítmányozással foglalkozó szolgáltató is. Így Amszterdam és Maastricht teljesen elveszítheti szerepét Európa logisztikai piacán.

Az összes veszteség 366 ezer tonna áru lehet tíz év alatt, és hiába válna ezzel Hollandia papíron zöldebbé, a globális károsanyag-kibocsátás nem csökkenne, mi több, a kényszerű közúti fuvarozás miatt még kis mértékben emelkedhetne is a Benelux-államokban.

A kormányzat egyelőre nem reagált a tanulmányra, a holland szenátus várhatóan a napokban vitatja meg a problémát, és a további lehetőségeket, köztük a probléma figyelmen kívül hagyását.

(Fotó: AIRportal.hu)