Jóváhagyták Hollandiában azt a szabályozást, amely a szabad résidők kiosztásakor megszünteti az áruszállító légitársaságokat korábban hátrányosan érintő gyakorlatot.
Évek óta kampányoltak az áruszállító légitársaságok a minisztérium által most jóváhagyott helyi szabályozás mellett az Air Cargo News információi alapján.
Ugyanis 2017-től az amszterdami repülőtéren a le- és felszállások száma megközelítette az évi félmilliós határértéket, amely korlátozta az új járatok indítását.
A korlátozás az áruszállító cégeket hátrányosan érintette, és ezt a repülőtér cargoforgalma is megérezte.
Az Air Cargo Netherlands csoport szerint a most elfogadott helyi szabályozásnak köszönhetően a légitársaságok szabadabban tudják alakítani menetrendjüket, anélkül, hogy kockáztatnák a „történetileg” nekik járó résidőket.
Az új szabályozás szerint a cargo légitársaságoknak elsőbbségük lesz a visszaadott slotok első 25%-ának esetében.
A IATA résidő szabályozása:
- Slotjait legalább 80%-ban kihasználó légitársaságok a következő menetrendi időszakra újra megkapják ugyanazokat a résidőket. (történeti jogok – historical slot)
- Akik azonban ennél kevesebbet járatot indítottak, automatikusan elveszítik azokat.
Az áruszállító légitársaságok jelenleg kárvallottjai az IATA résidőkre vonatkozó szabályozásának, mivel járataik a kereslethez igazodva közlekednek, kevésbé kiszámítható a menetrendjük, így nehezen tudják tartani a résidők megtartásához szükséges 80%-os határértéket.
Emiatt már több légitársaság is a más közeli európai, vagy másodlagos repülőterekre költözött, hogy továbbra is fenntarthassa szolgáltatását. Ez 2018-ban 10%-os csökkenést okozott Schiphol légiáru forgalmában.
A helyi szabályozás augusztus 31-én lép életbe, és egy év múlva felülvizsgálják. Emellett azt remélik, hogy a 2020-as téli menetrendi időszaktól az amszterdami repülőtér növelheti a kiadható résidők számát. A változások tényleges hatását a légiáru forgalomra nézve többen is megkérdőjelezik.