Az észak-atlanti útvonalak légiforgalmi irányító szolgálatai újabb lépést tettek a kapacitások bővítése felé, miután a sűrűbb műholdas jeltovábbításnak köszönhetően ezen régióban a repülőgépek közötti oldalirányú elkülönítést is csökkentették.

A NAV CANADA és a brit NATS által ellenőrzött légtérben már tavasszal sikeresen tesztelték a hosszirányú elkülönítés csökkentését, most pedig következő lépésként a repülőgépek közötti oldalirányú elkülönítést csökkentik: a kötelező minimális távolságot az eddigi 23 tengeri mérföldről 19-re módosítják.

Ezzel közelebb került az eddig használt merev útvonalrendszer vége.

Az új eljárások rugalmasabb légtérfelhasználást tesznek lehetővé, így a légitársaságok hatékonyabban tudják megtervezni útvonalaikat és a járatok repülési magasságát, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást.

A reformot az Aireon egész Földet lefedő, műholdas alapú ADS-B szolgáltatása tette lehetővé, amely az eddigi 14 percenkénti pozícióadatok helyett gyakorlatilag valós idejű (8 másodpercenkénti) jeleket biztosít a légiforgalmi irányítás számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hatékonyság mellett a repülésbiztonságot is jelentősen növeli ez a fejlesztés, mivel hamarabb észlelik, ha egy járat letér a számára kijelölt útvonaltól – mondta Martin Donnan, a NATS prestwicki központjának igazgatója.

A március óta zajló tesztek során eddig 4414 járat repülhetett hatékonyabb magasságon, és több mint 3400 repülőgép kapott rövidebb útvonalat, mint a 2018-as évben.

A legjelentősebb javulást azonban mindezek mellett a sebességmegkötések fellazulása hozta.

Ebben több, mint 52 ezer járat, az Európába tartó járatok harmada volt érintett, amelyek átlagosan közel 1 óra repült időt spóroltak az új rendszerrel.

A NATS és a NAV CANADA tovább gyűjti az adatokat a jövőbeni tesztekből, és várhatóan 2020 novemberétől tovább csökkenti az oldalirányú elkülönítést 15 tengeri mérföldre, ugyanis a tervek szerint ekkor teszi közzé új elkülönítési minimumait az ENSZ polgári repülési szervezete, az ICAO.

Októberben az ATCA, a légiforgalmi irányítás egyik szakmai egyesülete a rendszer fejlesztésében résztvevő partnereknek ítélte éves iparági díját, amiért sikeresen bevezették ezt a technológiát az észak-atlanti régióban.