Az éles tesztek során is bizonyítást nyertek észak-atlanti térségben bevezetett műholdas járatkövetés előnyei. Ez pedig nem csak a légitársaságoknak kedvező, hanem a légiforgalmi irányítók munkáját is segíti.

Észak-atlanti fix útvonalak (Forrás: NATS)

A NATS és a Nav Canada március végén kezdte tesztelni éles üzemben is az Aireon rendszerét. Az azóta eltelt két hónap megerősítette a várakozásokat, ami jelentős átalakulást hozhat a térség légiforgalmi struktúrájában.

Csak áprilisban 113 millió ADS-B jel került feldolgozásra, mindegyik a célul kitűzött 8 másodpercen belül érkezett meg.

Az információ innen az irányítók képernyőjére már a másodperc tört része alatt eljutott, pedig a kitűzött cél itt is másodpercekben – átlagosan 2 – volt meghatározva.

Ez a gyakori frissítés és a kis késési idő összességében valós idejű adatokat eredményez, amely így lehetővé teszi, hogy az eddigi 74 km-es (40 NM) hosszirányú elkülönítést mindössze 26 km-re (14 NM) csökkentsék. Ezen felül a jelenleg alkalmazott fix sebesség és magasság helyett a légitársaságok rugalmasan tervezhetik útvonalaikat a térségben, csökkentve ezzel a járatok környezetre gyakorolt hatását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az eddigi, sikeres tesztek az évtizedek óta használatos útvonalrendszer eltörlésének kezdetét is jelentik, mivel a csökkentett elkülönítési minimumok alkalmazásával a járatok 62 százalékának már egyáltalán nem kellett használnia a fix útvonalakat.

Az új eljárások bevezetésével és az Aireon rendszerének segítségével néhány éven belül a forgalom 90 százaléka már a saját maga által választott útvonalon repülhet.

Ezzel a fix útvonalak számát jelentősen csökkenteni lehet, végül pedig teljesen meg is lehet szüntetni ezeket. A végeredmény pedig egy biztonságosabb és környezetkímélőbb működés lesz.