A portugál szolgálat is bevezette azori-szigeteki központjában az ADS-B alapú járatkövető rendszert, így az észak-atlanti útvonalak többsége már valós időben látható a légiforgalmi irányítók képernyőin.

Az Európa és Észak-, illetve Dél-Amerika között közlekedő repülőgépek számára az Azori-szigeteken található óceáni légiforgalmi irányító központ biztosítja a szükséges elkülönítést, amelyet most alapjaiban reformál meg a műholdas technológia alkalmazása.

Az 5,1 millió négyzetkilométernél is nagyobb területet lefedő Santa Maria-i bázis csatlakozásával az észak-atlanti légtérnek már több mint 75 százalékán biztosított a valós idejű járatkövetés.

Az Aireon rendszere kiegészíti a NAV Portugal saját, azori és madeirai földi telepítésű (ADS-B vevők, másodlagos radarok és multilaterációs rendszerek) eszközeit, tovább növelve a légiforgalmi irányítók helyzettudatosságát.

A Santa Maria-i óceáni központ egyik kijelzője (Forrás: NAV Portugal)

Jelentős előrelépés, hogy az eddigi repülési terv alapú megjelenítés helyett a járatok most már valós időben láthatók a kijelzőkön. Ez egyben hozzájárul a repülésbiztonsági szint javulásához és a járatok hatékonyabb üzemeléséhez is az egyre forgalmasabb, Európát Amerikával összekötő légtérben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az óceánok feletti légiforgalmi irányítást forradalmasító megoldást elsőként a brit és kanadai szolgáltatók kezdték alkalmazni 2019-ben, majd az izlandiak is bevezették 2021-ben.

Illusztráció. Forrás: Aireon