A jegyárak emelésében látja a kiutat a nyereséges működés felé az elmúlt három évben hatalmas veszteségeket felhalmozó Qantas, az ausztrál légicég 2023 végéig összes A380-asát visszaállítja a forgalomba, és versenyezteti a repülőgépgyártókat a kiöregedő A330-asai leváltására.

A Qantas 1,19 milliárd ausztrál dolláros adózás előtti veszteséget jelentett a június végével zárult 2022-es pénzügyi évére, ezzel immár harmadik éve zárt mínuszban az ausztrál légitársaság.

A járvány következtében az elmúlt három évben összesített veszteségei megközelítették a 7 milliárd, az elmaradt bevételek pedig a 25 milliárd dollárt, ami azt jelenti, hogy a légitársaság több pénzt veszített az elmúlt három évben, mint amit az előző ötben megtermelt.

Míg a Qantas-csoport az elmúlt pénzügyi év elején csak a járvány előtti kapacitásának 33 százalékán működött, és az első három negyedévet is a koronavírus-hullámok miatti határzár és utazási korlátozás dominálta, az év végére a felkínált kapacitás 68 százalékra nőtt, ezen belül a belföldi kis mértékben meg is haladta a 2019. évi szintet.

Nagy port kavart viszont Alan Joyce vezérigazgató kijelentése, miszerint a Qantas újból nyereségessé válásának érdekében meg kell emelni a repülőjegyek árát, a belföldi útvonalakon 10, a nemzetközi hálózaton 20 százalékkal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Qantas

Az olcsóbb jegyárakat keresők számára pedig alternatívaként csak a fapados Jetstar leányvállalat marad.

A vállalat vezetésével szembeni elégedetlenséghez hozzájárul az is, hogy az utóbbi negyedévben a Qantasnál is előfordultak az európaihoz hasonló gondok, járatkésések és törlések, elveszett csomagok és hosszú várakozás az ügyfélkiszolgálásnál.

A vezető ugyanakkor a következő időszak várható forgalmára és pénzügyi teljesítményére optimistábban tekint, a határnyitással meglódult az utazási kereslet, folytatódik a járatok újraindítása a nemzetközi útvonalhálózaton.

A növekvő kereslet és a Qantas helyreállítási tervében meghatározott lépések jelentős javulást eredményeztek a cég mérlegében.

A vállalat bejelentette, hogy a Qantas egykoron tizenkét, mára csak tízgépes A380-as flottájának maradék öt tagja is visszaáll a forgalomba a jövő év végére, ezek fedélzetét is megújítják.

A légitársaság a 2023 június végéig tartó pénzügyi évében átveszi a maradék három Boeing 787-9 Dreamliner repülőgépét, a low-cost Jetstar pedig kilenc Airbus A321LR géppel bővíti flottáját, és elkezdődik a Boeing 717-esek leváltására megrendelt A220-asok forgalomba állítása.

Az ausztrál légitársaságnál a következő 12-18 hónapban esedékessé válik a kiöregedő 28 Airbus A330-as cseréje is, ezek helyettesítésére ajánlatokat vár a két nagy gyártótól.

A verseny vélhetően éles lesz, a gépek leváltására az Airbus A330neo új generációs változat mellett szóba jöhet a légitársaságnál már üzemelő Boeing 787-es is, ugyanakkor emlékezetes, hogy a cég a Project Sunrise fedőnév alatt futó, jövőre induló ultrahosszú járataihoz végül az európai gyártó A350-1000-es típusát választotta.