Több cég után a Finnair is visszatér Budapestre, a légitársaság júliustól indítja újra hálózata egy részét, az Air France pedig június utolsó napjától. A Wizz Air hiába hirdetett meg új járatokat, végül kevesebb mint 10 százalékuk közlekedett. Eközben elindult a vita az állami szerepvállalásról a Thai Airways és a Czech Airlines körül is.

A Finnair tájékoztatása szerint július elejétől több európai és transzkontinentális járatát is újraindítja, New Yorkba és Távol-Keletre is elindulnak a gépei, de a kínálat jóval szűkösebb lesz, mint a járvány előtt.

A várakozások szerint a Finnair az eredetileg tervezett kapacitás 30 százalékát dobja piacra júliusban, ezek között szerepel a budapesti járat is.

A Finnair A319-ese Budapesten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A légitársaság egyik fő erőssége az Európa és a Távol-Kelet közötti átszálló forgalom volt, ezt próbálja most is erősíteni azzal, hogy Tokióba, Oszakába, Nagojába, Pekingbe, Sanghajba és Hongkongba is újra repül júliustól, és több finn belföldi járatot ugyancsak elindítanak.

Később az Air France is közölte a honlapján, hogy júniustól több európai és transzkontinentális járatát is elindítja, köztük a budapestit is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A francia légitársaság azt közölte lapunkkal, hogy június első hetétől indul újra a közlekedés a két főváros között, először csak heti egyszer, de a hó végén már minden nap járnak majd az Air France Airbus A318-as és A320-as gépei.

Az kabinban kötelező lesz a maszk viselése, a felületeket a légitársaság folyamatosan takarítja és fertőtleníti, Párizsban pedig minden induló utasnak át kell esnie a kötelező testhőmérséklet-mérésen.

A cég többek közt Bostonba, New Yorkba, Los Angelesbe, Bangkokba, Hongkongba, Szöulba, Sanghajba, Szingapúrba és Tokióba is repülni fog, a júliusi és augusztusi menetrendet később hozza nyilvánosságra.

Fotó: AIRportal.hu

A Wizz Air az elmúlt hetekben többször is az újrainduló járatairól adott hírt, Budapestről 15 új útvonalon hirdettek meg ismét járatokat. Az OAG adatgyűjtő cég azonban kiderítette, hogy ezek döntő többsége végül nem szállt fel.

Az adatok alapján a meghirdetett járatok több mint 90 százalékát a Wizz Air végül törölte.

A Wizz Air diszkont légitársaság repülőgépei parkolnak a Debreceni Nemzetközi Repülőtér futópályája mellett 2020. március 22-én. A koronavírus-járvány miatt törölt, illetve ideiglenesen szünetelő járatok miatt a légitársaság kilenc gépe parkol a légikikötőben. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A Thai Airways helyzetéről az elmúlt napokban egymásnak ellentmondó hírek terjedtek, az egyik szerint csődvédelembe vonulnak, a légitársaság ezt viszont tagadta, a közlés szerint az átalakítási terv kész, és várják a jóváhagyást.

Hétfőn a Bloomberg arról számolt be, hogy az 51 százalékban tulajdonos thai állam egyik kormányzati bizottságának ülésén elfogadták a tervet, amely szerint a Thai Airways önkéntesen csődvédelembe vonul, és így megkezdi a reorganizációt. Az ügyben várhatóan kedden hoz döntést a kormány.

Fotó: AIRportal.hu

Az állami szerepvállalás a cseheknél is téma most: az ipari miniszter ugyanis a Reuters szerint megpendítette, hogy vagy száz százalékban felvásárolják a Czech Airlines tulajdonosát, a Smartwings légitársaságot, vagy állami hitelgaranciát kaphat a vállalat. A tárcavezető stratégiai fontosságúnak nevezte a céget, és június végéig szeretnének dűlőre jutni.

De a Smartwings nyilvánvalóvá tette: ha lehet, akkor nem kér az állami tulajdonból.

Hétfői közleményében a cég azt írta, hogy hitelt, vagy hitelgaranciát szeretnének kapni az államtól, de ütközik az érdekeivel az állami részesedés esetleges megjelenése.

A múlt hónapban parázs vita alakult ki a középső szék blokkolásáról, amely ugyan elült, de  Oroszország ebbe az irányba indulhat el. A Flightglobal számolt be arról, hogy a helyi fogyasztóvédelmi hatóság az javasolja: a gépek legfeljebb 50 százalékos töltöttséggel repüljenek a járvány miatt.

Szintén a Flightglobal adta hírül, hogy az USA-beli és kanadai illetőségű pilótaszakszervezet, az ALPA a fedélzeten tapasztalható állapotokra panaszkodik.

Az érdekvédelmi testület úgy látja: a légitársaságok nem tesznek meg minden annak érdekében, hogy csökkentsék a személyzet megbetegedésének veszélyét, nem fertőtlenítenek megfelelően.

A szervezet egy jelentésre hivatkozva azt írta, több légitársaságnál sem vizsgálják megfelelően a személyzet egészségügyi állapotát, hiányos, vagy nem megfelelő a takarítás, fertőtlenítés a gépeken, nincs elegendő védőfelszerelés, és nem minden szabályt tartanak be, ami az egészség megőrzéséhez lenne fontos.