Soha nem szabad megismétlődnie az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9-es repülőgépével történt eseménynek, közölte az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA), és vizsgálatot indított a gyártóval szemben.

Az FAA hivatalosan értesítette a Boeinget: vizsgálatot folytat annak megállapítása érdekében, hogy a cég elmulasztotta-e annak biztosítását, hogy az általa gyártott termékek megfeleljenek a jóváhagyott terveknek, valamint hogy képes-e az FAA szabályai szerinti működésre.

A közlemény hozzáteszi, hogy a vizsgálatot az Alaska Airlines MAX 9-esének vészkijáratát lezáró elem (door plug) kiszakadása, valamint további eltérések miatt indította el a hatóság.

Az FAA 10 munkanapot ad a Boeingnek az eseménnyel kapcsolatos információk benyújtására.

Forrás: Boeing

A válasznak tartalmaznia kell egyebek mellett az azonnali és hosszú távú intézkedéseket, amelyeket a hiba kijavítása és a megismétlődésének megakadályozása érdekében tettek, valamint minden olyan enyhítő körülményt, amelyről a cég úgy véli, hogy az eset szempontjából releváns lehet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kiemelik, hogy a Boeing gyártási gyakorlatának meg kell felelnie a magas biztonsági követelményeknek, és ezért jogi felelősséggel tartozik.

A Boeing vezérigazgatója, Dave Calhoun a napokban elismerte, hogy a gyártó hibázott, és az FAA-hez hasonlóan kijelentette, hogy ez nem történhet meg újra.

Jelezte, hogy a cég prioritásként kezeli a minőségellenőrzési és egyéb folyamatok felülvizsgálatát, minden lépésnél pedig teljes átláthatóságot biztosít.

Az FAA pénteken bejelentette, hogy a Boeing érintett gyártósorán és beszállítóinál vizsgálatot indít, amelynek célja, hogy megállapítsa, a gyártó megfelel-e a jóváhagyott minőségi eljárásoknak.

Az audit eredménye alapján újabb vizsgálatokat is elrendelhet a hatóság. Emellett fokozottan ellenőrizni fogják a 737 MAX 9 flottával történt eseményeket, értékelik a gyártóra átruházott hatáskörökkel és a minőségfelügyelettel kapcsolatos biztonsági kockázatokat, valamint mérlegelik annak a lehetőségét, hogy ezeket a feladatköröket egy harmadik, független szervezet alá helyezzék át.

Forrás: NTSB

Az Alaska Airlines AS 1282-es számú járatát teljesítő, 2023 októberében átadott, N704AL lajstromjelű Boeing 737 MAX 9-esének szárny mögötti, inaktív vészkijáratát lezáró elem a portlandi felszállás után 6-7 perccel, mintegy 5000 méteres magasságban kirepült a helyéről január 5-én. A repülőgép visszafordult és biztonságosan leszállt, a balesetben nem sérült meg senki súlyosan. Az eseményt követő vizsgálatok során a United Airlines és az Alaska Airlines számos Boeing 737 MAX 9-es repülőgépén meglazult csavarokat találtak az ilyen elemeknél.

A MAX 9 típusváltozat sűrű székezéssel 220 utas szállítására képes, ezért szükséges a törzs szárny mögötti részén mindkét oldalon 1-1 extra vészkijárat. Az ennél kevesebb, maximum 189 férőhelyre tanúsított MAX 9-esek esetében ezeket a vészkijáratokat deaktiválják, azaz helyükre egy fixen rögzített elem kerül, amelyen nincs zárszerkezet, belülről laikus számára nem látható az ajtónyílás. A világszerte forgalomban lévő több mint 200-ból 171 érintett példány csak a szükséges ellenőrzést követően térhet vissza a forgalomba, ez a hatóság vészhelyzeti légialkalmassági direktívája szerint gépenként 4-8 órát vehet igénybe.