A megszokottnál nagyobb, Boeing 737-900 típusú gépével érkezett ma a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre a KLM Royal Dutch Airlines amszterdami járata. A holland légitársaság napi három budapesti járatából egyet ezentúl a 737-es típuscsalád legnagyobb változatával fog repülni.

A KLM leghosszabb törzsű, 4600km hatótávú 737-ese ad hoc jelleggel már több alkalommal is megfordult a magyar főváros légikikötőjében, azonban ma először tette ezt a rendszeresített menetrendnek megfelelően. A holland légitársaság napi három Budapestre közlekedő járatából a középsőt (KL1975/1976), a megnövekedett forgalmi igényeknek eleget téve ezentúl ezzel a típussal teljesíti. A nagyobb kapacitású gép beállításának egyik legfőbb indoka a Budapestről tengerentúli, illetőleg hosszú távú járatokat igénybe vevő átszálló utasok kiszolgálása.

A Boeing 737-900-as a Next Generation típuscsalád legnagyobb változata, törzse 2.6 méterrel hosszabb a népszerű 800-as szériánál, amely 39.5 méteres hosszal rendelkezik.

A mai járatot a flotta PH-BXT lajstromú 737-9K2(WL) típusa repülte. A gép délután 12:26-kor landolt a budapesti repülőtér 31R futópályáján, majd az utashíddal rendelkező 42-es állóhelyre parkolt, ahol a Malév Ground Handling biztosította földi kiszolgáló személyzet azonnal megkezdte a járat kiszolgálását.


A KLM Royal Dutch Airlines flottája összesen 5 darab Boeing 737-900 típussal rendelkezik, a gépek mindegyike üzemanyag-fogyasztás csökkentő hatású szárnyvégekkel rendelkezik. A fedélzet két komfortfokozatot kínál: 51 business és 138 turista osztályú ülés elrendezésében. A mai járat lényegében teltházzal, 185 utassal érkezett Budapestre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A KLM-nek fontos szerepe van a típus történetében, Európában ugyanis elsőként vezette be ezt a szériát. Az első gép átadására 2001. június 29-én került sor. A PH-BXO lajstromot viselő 737-es azóta több változáson is keresztül ment, utólagosan wingleteket kapott, valamint erre a gépre került fel később a különleges, SkyTeam légiszövetségi tagságot hirdető festésminta is, amelynek köszönthetően a 2011. június 2-án Ferihegyen megrendezésre került nagyszabású SkyTeam Nap díszvendége is volt.

Az Aviaton Partners Inc. által gyártott wingletek a flotta mindegyik gépére utólagosan kerültek telepítésre, mivel az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) csak 2007. október 10-én adott ki hatósági tanúsítványt a leghosszabb törzsű Boeing 737-es wingletekkel való működtetésére. A KLM legfiatalabb 737-900-asa pedig épp a mai budapesti járatot teljesítő 2004-es évjáratú.

Ezen a fotón még jobban látszik, milyen hosszú a 900-as széria. (Fotó: Mészáros Balázs – AIRportal.hu)


A Boeing 737-900-as legközvetlenebb piaci konkurensének az Airbus A321-es tekinthető. A 900-as első üzemeltetője a seattle-i székhelyű Alaska Airlines volt, amely 2001 májusában vette át első gépét. A típus nem összetévesztendő a később, 2007-ben a Lion Air által bevezetett megnövelt hatótávú (ER) változattal, amely hatótáv-teljesítményében (5990km) még hosszabb távú útvonalak teljesítésére alkalmas és a Boeing 757-200-as házon belüli utódmodelljeként szokás emlegetni.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!