…hogy pontosan egy hónap múlva, 2012. február 3-án leáll a Malév és a teljes kékorrú flotta örökre elrepül Ferihegyről?
Pontosan 11 hónapja, 2012. február 3-án hajnalban hideg zuhanyként ért mindenkit a hír: leállt a Malév.
Még akkor is, ha már hónapok óta mindenki tudta, hogy nagy a baj és az előző pár napban publikált minisztériumi információk, valamint a cégvezetők által tartott sajtótájékoztatók alapján csak az nem látta, aki nem akarta, hogy nincs tovább.
A közelgő egy éves évforduló kapcsán számos kérdés érkezett szerkesztőségünkhöz, hogy mi lett a Malév repülőgépeivel, melyik gép került szétbontásra, melyik gépet adták bérbe más légitársaságoknak, így összegyűjtöttük, hogy merre repülnek vagy állnak jelenleg a Malév volt gépei.
14 darab Boeing 737-es már a leállás napján távozott…
A Malév Boeing 737-es gépeinek nagy része már 2012. február 3-án, a leállás napján elhagyta Ferihegyet. Aznap összesen 14 darab Boeing repülőgépet, még Malév hívójelekkel repülték ki a lízingcég, az amerikai ILFC shannoni bázisára.
Elsőként a HA-LOU lajstromjelű Boeing 737-8Q8 típusú repülő – amely egyébként a oneworld légiszövetség speciális festését viselte – hagyta el Ferihegyet.
A gép a felszállást követően egy iskolakört írt le Ferihegy körül (lásd képünkön), majd alacsony magasságon egy áthúzással köszönt el a korábbi bázisától a Ferihegyi Repülőtértől.
A HA-LOU Boeing 737-800-as pilótája a légiforgalmi irányításhoz történő bejelentkezését követően megjegyezte, hogy „Indul a feketesereg„. Ez a mondat, melyet az AIRportal.hu egyik tagja rögzített, bejárta a teljes magyar médiát. A HA-LOU az áthúzása után követte a HA-LOK lajstromjelű társát és továbbindult a célállomás, Shannon felé.
A távozó Malév gépek rádióforgalmazása és elköszönése:
Megnyitás a soundcloud.com-on.
18:45 Malev 5212 HA-LOU Boeing 737-8Q8 felszállt (oneworld c/s, áthúzás 31L felett)
18:50 Malev 5200 HA-LOK Boeing 737-8Q8 felszállt
~19:00 Malev 5424 HA-LQD Q400 felszállt (Ez a gép hozza vissza majd a pilótákat Shannonból)
19:20 Malev 5224 HA-LOH Boeing 737-8Q8 felszállt
20:45 Malev 5324 HA-LOD Boeing 737-6Q8 felszállt
20:55 Malev 5412 HA-LON Boeing 737-6Q8 felszállt
21:03 Malev 5400 HA-LOJ Boeing 737-6Q8 felszállt
21:08 Malev 5236 HA-LOC Boeing 737-8Q8 felszállt (malev.com sticker)
21:28 Malev 5350 HA-LOF Boeing 737-6Q8 felszállt
21:57 Malev 5336 HA-LOR Boeing 737-7Q8 felszállt
22:11 Malev 5250 HA-LOL Boeing 737-7Q8 felszállt (w/ EU sticker)
22:18 Malev 5300 HA-LOS Boeing 737-7Q8 felszállt
22:28 Malev 5376 HA-LOG Boeing 737-6Q8 felszállt (ex. Citibank promo c/s, jelenleg szürke hajtómű burkolattal)
22:30 Malev 5348 HA-LOE Boeing 737-6Q8 felszállt
22:39 Malev 5248 HA-LOM Boeing 737-8Q8 felszállt
Három nappal később, 2012. február 6-én követte 14 társát a HA-LOP lajstromjelű Boeing 737-7Q8-as típusú repülőgép is, amely MALEV 5590 járatszámmal éjfél után nem sokkal szállt fel és egy alacsony áthúzással köszönt el.
A február 3-i csőd napján két Boeing 737-700-as is külföldi reptereken „ragadt”, ahonnan már nem engedték őket felszállni, így ezek a gépek már nem tértek vissza Ferihegyre, a légitársaság bázisára.
A Malév kártyavár összedőlését tulajdonképpen az váltotta ki, hogy a február 3-án hajnalban Budapestre visszainduló járatot nem engedték felszállni Tel Avivból. A légitársaság menedzsmentje ekkor „dobta be a törölközőt”. A HA-LOA lajstromjelű gép így Tel Aviv-ban maradt, melyet később repült át az ILFC Dublinba, azonban már nem Malév hívójellel.
Egy másik gép, a HA-LOI lajstromjelű Boeing 737-700-as pedig azért maradt Dublinban, mert az ILFC nem látta értelmét visszarepülni Írországból Budapestre, majd pedig innen vissza Shannonba, így mindkét gépet Dublinban készítették fel az új üzemeltetőknek történő átadásra.
A HA-LOU-t később Shannonból Toulouse-ba repülték át tárolásra, majd Montpellierben végezték el az utolsó simításokat az átadás előtt. Ennek a gépnek a tulajdonjoga még korábban az ILFC-től egy másik lízingcéghez került át.
Rádióforgalmazás a Toronnyal (by Bem13):
Megnyitás a soundcloud.com-on.
Rádióforgalmazás a közelkörzettel (by SzP):
Megnyitás a soundcloud.com-on.
Elrepültek a Q400-asok is
Fotó: Samu Ádám / AIRportal.hu
A Malév 4 darab Q400-ast üzemeltetett, a HA-LQA/B/C és a Malév 65 éves évfordulós – retró – festését viselő, HA-LQD lajstromjelű gépeket. A HA-LQA és HA-LQD lajstromjelű repülőgépek pénteken este távoztak Ferihegyről a norvégiai Torp repülőterére, ahol visszaadásra kerültek a lízingcégnek.
Elsőkből lesznek az utolsók… és később kiderült, hogy utolsókból az elsők
Az utolsó, Ferihegyen maradt Malév 737-7Q8 típusú gép 2012. február 17-én, pénteken távozott az írországi Shannonba.
A HA-LOB a Malév működésének február 3-i felfüggesztésekor éppen karbantartás alatt volt, ezért nem távozott akkor a flotta többi tagjával együtt.
A HA-LOB érkezett annak idején elsőnek a seattle-i Boeing gyárból, mint a Malév elsőként átvett Boeing 737NG repülőgépe. A sors furcsa fintora, hogy ő hagyja el utolsóként Ferihegyet, a Malév flottájának a gerincét képező Boeing 737-es típuscsaládból.
A rövid törzsű 600-asok február közepén indultak a vágóhídra
2012. február 14-én az AIRportal.hu számolt be Magyarországon elsőként arról, hogy az ILFC még aznap megkezdte a Malév legrövidebb törzsű gépeinek, a hat darab Boeing 737-6Q8-asnak az USA-ba történő kirepülését.
A 600-asokat az arizonai sivatagban található Phoenix Goodyear repülőterére szállították, hogy a gépeket alkatrészeikre bontsák. Az első szétbontott repülőgépről 2012. októberében érkezett fotó a szerkesztőségünkhöz, amin a a HA-LOJ lajstromjelű Boeing 737-600-as repülőgép lecsupaszított törzse látszik szeptember 26-án és egy nappal később, szeptember 27-én, már csak a repülőgép összeroncsolt darabjai.
A fotót olvasónk, VAG osztotta meg oldalunkon. Nagyobb mérethez klikk a fotóra.
Eltávozott az utolsó Q400-as
A HA-LQC lajstromjelű repülőgép helyi idő szerint, délután 4 óra előtt néhány perccel szállt fel Ferihegyről, a 31L (1-es futópályáról) MAH5720 hívójellel. A felszállást követően a járat személyzete – Leposa Attila kapitány és Leposa Edina elsőtiszt (apa és lánya) – 2500 láb magasságra emelkedett a repülőgéppel, majd egy bal fordulóval iskolakört írt le a repülőtér körül és egy 31L futópálya feletti alacsony áthúzással köszönt el korábbi bázisától.
A járat első tisztje Leposa Edina a Nézz, nézz az ég felé… Charlie dalának egy sorával búcsúzott a légiforgalmi irányítástól és mindazoktól, akik hallgatták az utolsó járat távozását a Budapest Approach frekvenciáján:
Megnyitás a soundcloud.com-on.
A HA-LQB lajstromjelű Q400-as repülőgép a Malév becsődölésekor éppen Innsbruckban volt karbantartáson, így az a repülőgép már nem került vissza Ferihegyre. Mind a négy Q400-as tárolásra, vagy egyes információk szerint szétbontásra került.
Hol vannak most a volt Malév gépek?
Fotó: Samu Ádám / AIRportal.hu
A Boeing 737-600-asok és a Q400-asok kivételével az összes volt Malév gép ma már újra repül. Nagy részük oroszországi légitársaságok flottáját erősíti.
Két darab -700-as a cseh Travel Service leányvállalalatánál, a Smart Wings-nél repül. A Ferihegyről utolsóként távozó ex. HA-LOB tért vissza először Ferihegyre, 2012. augusztus 18-án a Smart Wings színeiben.
További 5 darab Boeing 737-700-as a Transaero orosz légitársasághoz, 3 darab Boeing 737-800-as az orosz Sibir (S7) és a Globus nevű leányvállalat, 1 pedig a Yakutia Airlines flottáját erősíti. A legmesszebb a Malév legújabb repülőgépe, a 2005-ös gyártású HA-LOU került (ex. oneworld festés), ő a dél-koreai Eastar Jet-nél teljesít szolgálatot.
A teljes lista:
Nem „jártak jól” a Ferihegyen maradt gépek sem
Ferihegyen ma már csak a HA-LHB lajstromjelű Boeing Boeing 767-27G/ER típusú, szélestörzsű repülőgép és a HA-LNA lajstromjelű Canadair CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200ER gép található.
Mindkettő repülésképtelen állapotban van, a CRJ-nek működésképtelen az egyik hajtóműve, a Boeing 767-es egyik hajtómű-gondoláját pedig még 2011. novemberében törték össze egy rosszul sikerült vontatás alkalmával. Mindkét gépre rengeteget kellene költeni ahhoz, hogy valaha újra a levegőbe emelkedhessenek.
A Boeing 767-es a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő tulajdonában van, azonban a jelenlegi információk szerint legalább egy banknak jelzálog joga van a gépre, így ha még lenne is vevő – akár egyben akár darabokban – a gépre, jogilag nem vagy csak nehezen kivitelezhető az értékesítés.