Budapest, Liszt Ferenc repülőtér, csütörtök késő este. A 2A terminál már másnapi forgalmára készül, az indulási szint menetrend táblája a következő nap hajnali járatait listázza, a check-in pultok üresek, sajátos csend uralkodik. Néhány száz méterrel arrébb a 2B terminál viszont még korántsem tér nyugovóra, nyüzsgő utasok népesítik be az épületet. Az egyik sor kitartóbb és hosszabb, mint a többi, onnan valami nagy gép fog indulni. Az El Al izraeli légitársaság Boeing 767-ese veszi fel utasait.
Június 25-e óta, a Boeing 747-essel teljesített El Al járatok időszakának zárultával azt hihetnék, hogy a budapesti repülőtér ismét menetrendszerűen közlekedő szélestörzsű utasszállító repülőgép nélkül maradt, de nem így van, ugyanis a csütörtöki és olykor a szombat esti járatait is egy nagygéppel, Boeing 767-essel teljesíti az izraeli légitársaság.
A Boeing 767-es sokáig meghatározó volt a magyar főváros repülőterének forgalmában. Amellett, hogy a magyar nemzeti légitársaság is ezzel a típussal üzemeltette interkontinentális járatait, az egykor jelenlévő Delta Air Lines, American Airlines és Hainan Airlines trió is rendszeresen 767-essel repült Budapestre. Ezeknek a társaságoknak a kivonulásával azonban a típus ritka vendéggé vált.
A repülőtér forgalomtörténetét jól ismerők persze tudják, hogy a típus már régebben is előfordult az izraeli légitársaság budapesti útvonalán, de tény, hogy mostanság egyedül az El Al mondhatja el magáról, hogy Boeing 767-est üzemeltet a Liszt Ferenc repülőtérre, amelynek apropóján Váradi Jánostól, a magyarországi El Al képviselet vezetőjétől kaptunk meghívást és vele exkluzív lehetőséget arra, hogy a csütörtök esti járat kiszolgálását, illetőleg a repülőgépet magát egészen közelről is megtekintsük.
Boeing 767-es az El Al flottában, avagy típustörténet röviden
Elsőre talán nem is gondolnánk, de az El Al flottatörténetében igen jelentős típusként szerepel a Boeing 767-es. Az első gép (4X-EAA) 1983. július 18-án, míg a második (4X-EAB) szeptember 13-án csatlakozott a flottához. Mindkettő alaptípus, 6870km hatótáv teljesítményű, Pratt&Whitney JT9D-74RD hajtóművekkel szerelt 200-as széria volt. A fedélzetre kétosztályos elrendezésben 18 business és 206 turista osztályú ülés volt telepítve. A 767-es nagy újítást hozott, a glass cockpit, vagyis digitális műszerekkel ellátott pilótakabin ezzel a típussal érkezett meg a légitársasághoz.
Az El Al a Boeing 767-es 1982-ben kezdődött típustörténetének első üzemeltetői között szerepel, így nem meglepő, hogy az első volt, amely európai útvonalon 767-est állított szolgálatba, 1983. július 24-én Tel Aviv és Frankfurt között. A típus tulajdonképp a B-707-esek váltására érkezett, így az első két 767-es megérkeztével a két legöregebb 707-esnek búcsút is intett az izraeli flotta.
A másik jelentős kapocs a Boeing gyár első szélestörzsű kéthajtóművese és az izraeli légitársaság között, hogy az 1984-re elkészült megnövelt hatótávú B-767-200ER változatot az El Al vezette be a forgalomba. Az indító légitársaság márciusban az első (4X-EAC), majd három hónappal később, júniusban (4X-EAD) a második gépét is átvette. Az ugyancsak a Pratt&Whitney-től származó, de erősebb, JT9D-7R4E hajtóművekkel szerelt 767-eseket transzatlanti útvonalakra szánták az izraeliek, amit a nagyobb hatótáv teljesítmény már lehetővé is tett.
1984. március 26-án, amikor az El Al megkapta első Boeing 767-200ER típusát máris történelmet írt. Az izraeli légitársaság volt a világon az első, amely kéthajtóműves géppel az akkor érvényes 60 perces ETOPS jogosítás szerint atlanti útvonalon járatot teljesített. A járat ráadásul rögtön kereskedelmi is volt, mivel az első nagyobb teljesítményű 767-es a Boeing gyárból nem egyenesen haza, hanem Kanadába, Montréalba repült, ahonnan utasokkal a fedélzetén érkezett bázisára, a Tel Aviv-i Ben Gurion repülőtérre.
A 767-es egyre fontosabb típus lett az El Al flottájában. A megnövelt hatótávú változatok rendszeresen repültek az útvonalhálózat észak-amerikai célállomásaira, így Montréal mellett Los Angelesben, Chicagóban, New Yorkban és Miamiban is megfordultak.
Napjainkban a flotta összesen 7 darab Boeing 767-est számlál és ebből már csak egy darab 200ER, a többi a hosszabb törzsű 300-as széria megnövelt hatótávú változata. Míg a nagyobb 767-essel hosszabb távon tervez a légitársaság, addig az utolsó 200-as, a 757-esekhez hasonló mód rövidesen távozik a flottából. Helyükbe 6 darab vadonatúj, Boeing Sky Interior kabinbelsővel szerelt, wingletes 737-900ER gépek érkeznek.
Az El Al tavaly év végén jelentette be, hogy a flottájában szolgáló Boeing 767-300-asok fedélzetét teljes felújításnak vetik alá, amelynek keretében nemcsak frissítik a kabint, hanem a 747-eseken sikerrel debütált Economy Class Plus osztályt is bevezetik. A felújítási program idén júniusban végződött, így már minden 767-esen, amelyek leginkább Torontóba, Johannesburgba, Bangkokba, Pekingbe és Mumbaiba teljesítenek járatokat új fedélzet várja az utasokat.
A munkálatok során kicserélték a business osztály foteljeit, korszerűsítették a kabinvilágítási rendszert és új fedélzeti szórakoztató rendszert is telepítettek, de még a mosdóhelyiségek is felújításon estek át. Az El Al összesen 4 millió dollárt költött rá, hogy Boeing 767-300-asai megújultan, a mai igényeknek megfelelően álljanak az utasok rendelkezésére.
A budapesti járat – El Al Boeing 767-es Ferihegyen
A földi kiszolgáló személyzet már a járat tervezett érkezése előtt tettre készen, a szélestörzsű típusok fogadására alkalmas 34-es állóhelyet körbefonva várja a gépet. A nyári éjszaka csendjét egyszer csak General Electric CF6 hajtóművek erőteljesen büszke robaja töri meg. Megérkezett az El Al Boeing 767-ese, amelynek első hírnöke az állóhelyről szemlélve mindössze a hajtóművek zúgása, aztán persze a gép is megjelent a látókörben. A járatot a 4X-EAK lajstromú B-767-300ER teljesítette, amely a marshaller felvezetésében szépen begurult és máris kezdetét vette a földi kiszolgálás, a felkészítés a visszaútra.
A gép előtörténetéről röviden annyit érdemes tudni, hogy 1997-es gyártású, az El Al flottájában 2010 júniusa óta szolgál, előtte a Belair, azt megelőzően pedig az Air Europe Italy üzemeltette. A fedélzetére lépve, a gyártási adatok ismeretének hiányában azt hihetnénk, hogy csaknem új gépről van szó. Mind a három komfortosztályon végighaladva megállapítható, hogy egy gusztusos gépbelső fogadja az utazót, a fedélzet felújítás jól sikerült. A látogatás során a pilótakabint is volt alkalom megtekinteni, a hajózók kedvesen és szívélyesen fogadták stábunkat.
Miután a takarítók is végeztek és a fedélzet készen állt, kezdetét vette az utasok beszállítása. Ami a kabinkonfigurációt illeti a 4X-EAK lajstromú gépet a korábbi 235 üléses kivitelből, a nagyobb kényelem érdekében 7 hellyel kevesebbel, összesen 228 utas befogadására alkalmasan székeztette be a légitársaság. Ez azt jelenti, hogy 22-en business, 28-an az economy plus és 178-an a turista osztályon foglalhatnak a helyet. A felújítást követően a flotta három 767-300-asa kapott még ilyen kiképzést. A másik két gép (4X-EAL, -EAP) viszont, korábbi konfigurációjukhoz hasonlóan maradtak 218 üléses kivitelűek.
Míg az utasok elfoglalták helyüket, az indulás előtt tettünk egy sétát a gép körül. Nem mindennapi lehetőség egy El Al Boeing 767-est ilyen közelről szemlélni. Amikor a törzs végéhez értünk monumentális látványt nyújtott a függőleges vezérsík, amely legmagasabb pontján 15.8 méteren van. Közben a Malév Ground Handling szorgos munkatársai már el is végezték munkájuk java részét, hamarosan záródnak a raktérajtók és a gép kitolását, majd a hajtóműindítást követően indul is járat.
Előtte még megérkezik a British Airways éjféli londoni járata és egy Travel Service charterjárat is begurul a 2B terminálra. Az El Al Boeingje ezután startol, bő három órányi repülés után már Tel Avivban szállnak ki az utasok, a 767-es pedig következő járatára készülve folytatja dolgos hétköznapjait.
Az El Al kizárólag Boeing típusokat üzemeltet. A flotta jelenleg összesen 37 repülőgépet számlál. A 777-es kivételével gyakorlatilag minden típus közlekedik budapesti útvonalon, beleértve a cargo divízió 747-esét is. A budapesti járatok döntő többségét a 737-esek teljesítik, de így is elmondható, hogy az izraeli légitársaság egyike azoknak a több típussal is rendelkező légitársaságoknak, amelyek flottájuk csaknem minden típusát közlekedtetik Budapestre, és a sor még korántsem ér véget, mivel mint azt Váradi Jánostól megtudtuk ő és csapata azon dolgozik, hogy ismét legyen olyan időszak, amikor utasos Jumbóval lehet utazni Izraelbe. Az első Boeing 737-900ER őszre tervezett átvételével pedig esélyes, hogy a flotta legújabb típusa is hamar tiszteletét teszi a budapesti repülőtéren.