1988. november 18. A Malév történetében fordulópontot jelentő nap. Egy vadonatúj típus landol a téli estében a ferihegyi repülőtér betonján. Más mint a többi magyar lajstromú gép. Nemcsak gyártója, hanem festésmintája is új a nemzeti légitársaság számára. Megérkezett az első Boeing 737-es.
Boeing 767-es: a magyar nagygép
Negyven éve Ferihegyen: Tu-154, a Malév Nagyvasa
Öt éve történt: a Malév visszatérése a légcsavarosokhoz
10 éve vette át az első új generációs Boeingjét a Malév
Ma huszonöt éve, hogy Budapestre érkezett annak a nagy és világszerte népszerű típuscsaládnak a legelső képviselője, amely ettől a bizonyos novemberi naptól kezdődően hosszú-hosszú időn át, egészen a vállalat megszűnéséig a legmeghatározóbb típusává vált a Malévnek.
A magyar légitársaság első nyugati gyártmányú sugárhajtású utasszállító típusának története 1988 nyaráig nyúlik vissza. A Malév ekkor kötött lízingszerződést három darab Boeing 737-200-asra.
A megállapodás ceremoniális részét a budapesti Atrium Hyatt szállodában (egykor Malév résztulajdon volt) bonyolították, ahol a bérbeadó, az írországi Guiness Peat Aviation (GPA) és a Malév akkori vezetője, Jahoda Lajos mellett a Boeing gyár egy képviselője is jelen volt.
A nagyközönség ez alkalommal láthatott először Malév festésű Boeing 737-est, ugyanis az asztalon, amelyen a szerződés aláírásra került két darab repülőgépmodell díszelgett, de nem kellett sokat várni a valódi gépekre sem, mivel november 18-án földet ért Ferihegyen az első, HA-LEC lajstromjelű Boeing 737-200-as.
Izgalmas nap volt ez a vállalat életében, mivel ezt megelőzően repülték új budapesti bázisára a TNT – MALÉV első BAe-146-200QT típusát is (képünkön jobbra). Korabeli híradás szerint a HA-TAB lajstromjelű négy-hajtóműves teherszállító este háromnegyed hétkor, míg a Boeing 737-es ugyanaznap alig két órával később gurult be állóhelyére a repülőtéren.
A Boeing 737-200-as átvétele új korszakot indított. Messze volt még a végleges búcsú, de tény, hogy az amerikai típus beszerzésével kezdetét vette a szovjet géppark cseréje és vele párhuzamosan a flotta modernizálása. A téli menetrendi utasforgalomban Tupoljev Tu-134 és Tu-154-es gépek közlekedtek, de a nyugati útvonalakra 1988-tól már fokozatosan bekapcsolódtak a jóval gazdaságosabb Boeingek is.
(Fotó: Szalmási Szabolcs – AIRportal.hu)
Másik meghatározó tényező, amelyben a 737-esnek komoly szerep jutott a megújult vállalati imázs bevezetése volt. A Zsótér László grafikus mester által tervezett új arculat a 737-200-ason, s azon belül is HA-LEC-en, vagy ahogy a reptéren becézték „Lecsón” debütált, majd maradt is fenn egészen a légitársaság 2012 februárjáig tartó fennállásáig.
Boeing 737-200, a nyugatiasodó Malév-flotta
A Boeing új mértékegységet hozott a Malév számára. Meg kellett szokni és ismerni a nyugati technikát, amely még teljességgel ismeretlen volt a szovjet típusokon felnőtt légitársaság számára. Műszerezettségének hagyományosságát tekintve a B-737-200-as ugyan rokon volt a Tupoljevekkel, de mégis egész más rendszert jelentett. Jelentős változás volt például, hogy míg egy keleti típusra az átképzés hosszú hónapokat vett igénybe, addig a nyugatiak esetében négy-öt hét alatt be kellett fejezni egy-egy kurzust.
A típusdokumentációk előkészítettsége nagyon határozott és világos utat jelölt ki az üzemeltető számára, amely sok szempontból új hozzáállást és odafigyelést követelt. Végeredményként azonban egy rendkívül tapasztalt, nemzetközi iskolákat megjárt pilótagárda kovácsolódott az évek folyamán. A földi kiszolgálókról és műszaki-karbantartó csapatról nem is beszélve.
(Fotó: Szuromi Albin, a szerző engedélyével) A képre kattintva egy az irányítótoronyból készült fotó-sorozat nyílik!
Az első Boeing 737-es hajózók kiképzésében az Olympic Airways pilótái működtek közre. A magyarok persze már előtte részt vettek a kötelező oktatáson és szimulátor-képzésen, amely Athénban folyt, de szükség volt az itthoni légtérben való berepülésre is, amelyek minimumát követően már alkalmanként menetrendbe is állt a gép. Az első B-737-es teljesítette Malév-járat november 25-én Rómába közlekedett. Az év utolsó hónapjában pedig a másik két, első körben bérbe vett 200-as is Ferihegyre érkezett. HA-LEA december 22-én, HA-LEB egy nappal később, december 23-án csatlakozott a flottához.
Legközelebb csak 1994-ben bővült a B-737-200-as géppark. Igaz, időközben már megjelentek a korszerűbb 300-as altípusok is. A másik három 200-as, merthogy a Malév flottatörténetében összesen 6 darab szerepel – érkezési sorrendben: HA-LEK, amelynek 1994. június 27-én, HA-LEI, amelynek 1995. február 9-én és HA-LEM, amelynek 1995. március 1-jén kezdődött a magyar légiközlekedésbeli pályafutása. A gépek mind használtan jöttek a Malévhez, újonnan gyártott Boeing a 737-300-as variánsból rekrutálódott először.
A Malév első 737-es típusa egy régi menetrendfüzet szerint 110 férőhelyes volt. Pratt&Whitney JT8D hajtóműveivel 943km/h utazósebességre és 3970 km maximális hatótáv teljesítményre volt képes. A fedélzeten két fős pilóta és négy fős légiutas-kísérő személyzet teljesített szolgálatot.
Az utolsó B-737-200-as 2000 év végén búcsúzott a Malév flottájától. A típus tizenkét évet töltött a magyar légitársaságnál, amelynél a legelső, prototípus számba menő 100-as és a leghosszabb törzsű 900-as szérián kívül minden Classic és Next Generation 737-es megfordult. Egybevéve 42-en voltak.
A nyolcvanas évek végére több nézőpontból is nyugatias színvonalat elért Malév a flotta tekintetében a 737-essel jelezte fejlődését. Az amerikai keskenytörzsűek voltak azok, amelyek elsőként megismertették a világgal a magyar légitársaság új színeit és a vállalatot is egy olyan innovációs útra terelték, amellyel megalapozódott a Boeingek sikeres, magyarországi üzemeltetési kultúrája.
A Malév a 737-esekkel kötelezte el magát a Boeing mellett. A kilencvenes évek elején zajlott nagy választást is, amely a tengerentúli járatok teljesítésére alkalmas gépbeszerzésre irányult már komolyan befolyásolta, hogy Boeingek működnek a cégnél. Később pedig már szóba se jött más gép, csupán a regionális útvonalakon jelentek meg eltérő gyártmányok.