2014. szeptember 12-én érkezett meg a budapesti bázisra a Farnair második cargo Boeing 737-es repülőgépe, mely a magyar, HA-FAU lajstromjelet kapta. A megérkezést követő héten a repülőgép munkába is állt, a TNT csomagszállító cég Budapest és a vállalat a belgiumi Liége-ben található központja között.
Budapesten a Farnair első Boeing 737-400SF repülőgépe (2014.04.01.)
Magyar lajstromú cargo 737-esek érkeznek a Farnairhez (2013.06.19.)
A repülőgép hosszú távú, úgynevezett wet-lease szerződés keretében repül a TNT-nek, tudta meg az AIRportal.hu Molnár Lászlótól, a Farnair Hungary légitársaság ügyvezető igazgatójától.
A TNT a négy hajtóműves BAe 146-200-as repülőgépeinek kivonása és a cég európai útvonalhálózatán szolgálatot teljesítő flotta optimalizálása miatt a szükséges kapacitást saját és bérelt 737-esekkel tölti fel, így számos légitársaságtól bérel repülőgépeket.
A budapesti járatokra a csomagszállító cég számára a Boeing 737-400-as típus megfelelő kapacitást biztosít, ezért volt ideális választás a Farnair Hungary új repülőgépét hosszú távra „bérbe venni”. A HA-FAU lajstromjelű repülőgép egyelőre kizárólag a budapesti járatokat teljesíti, Budapest – Prága – Liége – Nürnberg – Budapest útvonalon (hétfőnként pedig közbenső leszállás nélkül), azonban később várhatóan nem csak a budapesti járatokon fog repülni a Farnair 737-ese.
A járat – mint megtudtuk – csak átmenetileg repül a Farnair Hungary „BLUE STRIP” hívójele és 3 betűs FAH kódja alatt. Amint minden szükséges adminisztráció készen áll majd a wet-lease megállapodással kapcsolatban, a gép a TNT megszokott „Quality” hívójele és kódja (3V/TAY) alatt fog dolgozni, várhatóan heteken belül.
Mivel a repülőgép a TNT járatokon – a csomagküldő cég menetrendjéből adódóan – hét közben csak éjszaka repül és egész hétvégén a liége-i bázison áll, így a szabad kapacitást a Farnair közvetlenül is tudja értékesíteni. Az értékesítési csapat azon dolgozik, hogy minél többet „levegőben tudja tartani” a gépet napközbeni és hétvégi cargo-charter járatokon – hangsúlyozta Molnár László.
Érkeznek a további gépek is
Hamarosan, várhatóan még az idei évben megérkezik majd a Farnair harmadik 737-es repülőgépe. A repülőgép áruszállítóvá történő átalakítása már folyamatban van Miamiban, az Aeronautical Engineers cég hangárjában. Bár ez a gép is magyar lajstromot fog kapni, várhatóan nem Budapestről repül majd.
A Farnair – amint arról korábban beszámoltunk – összesen négy darab áruszállítóvá átalakított Boeing 737-es repülőgépre adott kötelező érvényű megrendelést (firm order). A negyedik repülőgép várhatóan jövő év első negyedévében érkezik majd, de arról még nincs döntés, hogy ez a gép magyar lajstromjelet kap-e.
A 2014. március 31-én elsőként a budapesti bázisra érkező HA-FAT lajstromjelű Boeinget nem sokkal az átvételt követően a thaiföldi K-Mile cég arculatába festették át, majd Thaiföldre repülték, hogy az ottani Farnair érdekeltségű cég flottáját erősítse.
Munkahelyteremtés és 737-es tudásközpont Budapesten
A Farnair Hungary által üzemeltetett új 737-es repülőgépek gazdasági hatásukat tekintve igen pozitív változást jelentenek mind a budapesti cégnek, mind a magyar légiközlekedési ágazatnak – mondta el lapunk kérdésére Molnár László.
Az ügyvezető rávilágított arra is, hogy a jelenlegi működés mellett az új repülőgépnek köszönhetően 5 személyzet – azaz 5 kapitány és 5 első tiszt – a háttér feladatokat ellátó mérnök szolgálatnál pedig további 5 fő felvétele vált szükségessé. A következő repülőgép pedig újabb 10 fővel emeli majd a magyar leányvállalat létszámát.
A pilóták felvétele már megkezdődött, önfinanszírozó képzés keretében olyanok is lehetőséget kaphatnak, akik a szükséges típus-jogosítást és repült órákat a Farnair-nél szeretnék megszerezni.
További pozitívum a magyar légiközlekedési ágazat számára, hogy a repülőgépek karbantartására az Aeroplex of Central Europe Légijármű Műszaki Központot (ACE) választotta partneréül a légitársaság. Az ACE óriási tapasztalattal rendelkezik a Boeing 737-es karbantartás területén, hiszen korábban a Malév míg most számos külföldi légitársaság 737-esének javítását végzik a cég szakemberei – hangsúlyozta Molnár László.
A Farnair Hungary stratégiai célja, hogy a Farnair csoporton belül Budapesten legyen a Boeing 737-es flotta üzemeltetését tekintve a tudáscentrum. Az ügyvezető és csapata azon dolgozik, hogy mind a pilótaképzés, mind a mérnökszolgálat terén a magyarországi leánycég lássa el a 737-es üzemeltetéssel kapcsolatos teendőket, itt legyen a tudásbázis a nemzetközi csoporton belül. Ennek első lépése, hogy a thaiföldi K-Mile cégnél is a magyar oktatópilóták segítik a 737-es üzemelés elindulását.
Az ügyvezető hosszú távon a Farnair csoporton belül 3-4 darab, a magyar leánycég üzemeltetésében dolgozó 737-essel és további 3-4 külföldre bérbe adott repülőgéppel számol.