Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatót tartott a minisztériumban 2015. március 14-én. A tárcavezető bejelentette, hogy újra közvetlen légi összeköttetés lesz május 1-jétől Peking és Budapest között, az Air China kínai légitársaság heti négy alkalommal közlekedtet járatokat.
A légi összeköttetést az Air China kínai állami légitársaság biztosítja majd heti négy alkalommal A330-as gépekkel. Szijjártó Péter tájékoztatása szerint a tárgyalásokon Minszk közbeiktatása is szóba került. Ez azt jelenti, hogy Pekingből indulva a gépek Minszkben egy rövid időre megállva érkeznek Budapestre, de visszafelé a járat már nem áll meg Fehéroroszország fővárosában, hanem közvetlenül Pekingbe érkezik.
A miniszter az új légi járat elindítását Peking és Budapest között a keleti nyitás stratégiájának újabb sikerpontjaként jellemezte, hozzátéve: ez újabb előrelépés és újabb eszköz arra, hogy Magyarország és Kína közötti gazdasági, kereskedelmi, kulturális és turisztikai együttműködést tovább fejlesszék.
A miniszter tájékoztatása szerint az Air China Kína állami tulajdonú nemzeti légitársasága, amely egyetlen kínai légitársaságként került fel a világ 500 legértékesebb márkájának listájára, 523 géppel rendelkezik, 326 útvonalat üzemeltet, 2013-ban 15 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, és 78 millió utast szállított. A – logójában főnixmadarat ábrázoló – Air China légitársaság jelenleg 14 közvetlen európai járatot üzemeltet. Az Air China a Star Alliance légiszövetség tagja.
Iparági információk a Hainan Airlines visszatéréséről szóltak
Iparági információk nem a miniszteri bejelentésben szereplő Air China új járatáról, hanem a Hainan Airlines visszatéréséről szóltak. A HNA Grouphoz tartozó Hainan légitársaság 2004-től 2012-ig már teljesített menetrend szerinti járatokat Budapestre.
Ezen információkat támaszthatná alá az a tény is, hogy egy, a Hainan Airlines-t tulajdonló HNA-csoporthoz tartozó business-jet éppen a múlt héten látogatott Ferihegyre. A B-8298 lajstromjelű Gulfstream Aerospace G550 típusú repülőgép 2015. március 7-én szállt fel Budapestről.
A Malév-csőd előtt már volt közvetlen járat Peking és Budapest között
(Fotó: AIRportal.hu)
A Hainan Airlines 2004. augusztusában indította be járatát Peking – Budapest útvonalon és egy hónappal a Malév csődjét követően, 2012. március 5-én szüntették meg a budapesti járatot.
A légitársaság eleinte heti négyszer közlekedett Budapestre Boeing 767-300-as repülőgépekkel. A kínai cég a járat megszüntetését megelőző hónapokban ugyan a nagyobb utaskapacitású, Airbus A330-200-as repülőgépekkel teljesítette budapesti járatait, azonban azok frekvenciáját először heti háromra, majd heti kettőre csökkentette.
Az AIRportal.hu 2012. február 9-én írta meg, hogy 2012. márciustól az American és a Delta után a kínai légitársaság is elhagyja Budapestet, azonban a légitársaság budapesti képviselete akkor határozottan cáfolta az AIRportal.hu értesüléseit a szerkesztőséghez eljuttatott levelében. A járat felfüggesztését végül 2012.02.13-án jelentette be hivatalosan a légitársaság.