Japán bankon keresztül finanszírozhatják a Boeing iráni üzletét, az Airbus egy A330-asa az Avianca Brasil helyett az Iran Air flottájába kerülhet nemsokára, és az Embraer, illetve a Mitsubishi is tárgyal a közép-ázsiai ország illetékeseivel.
109 gépről állapodott meg a Boeing Iránnal
Irán 118 repülőgépet vesz az Airbustól
Hírügynökségi értesülések szerint a Boeing megállapodott az Iránnal júniusban kötött, mintegy száz repülőgépről szóló ügyletének finanszírozásáról. A Tasnim News Agency azt közölte: kormányilletékesek szerint a gyártó egy amerikai bankkal és egy japán pénzintézettel kötött szerződést, hogy utóbbin keresztül történjen meg a tranzakció.
Mint arról az AIRportal.hu is hírt adott, a nyugati hatalmak megállapodtak Iránnal, hogy ellenőrizhetik a nukleáris programját, illetve utóbbi csak békés célokra használja, így a közép-ázsiai ország elleni szankciók megszűnhetnek. Így előbb az idén januárban az Airbus jelentette be, hogy több mint száz repülőgépet ad el Iránnak, majd nyáron a Boeing is közölte, hogy megállapodott hasonló mennyiségről.
Szeptemberben pedig megérkezett az Egyesült Államok exporthatóságától is az engedély az ügyletekre (hiszen az Airbus gyártmányaiban is találhatók amerikai részegységek). Ezeken túl a finanszírozáshoz is szükséges engedély, amelyről eddig nem érkeztek információk.
Ami az európai gyártót illeti, az Airbus egy új A330-200-ast készít elő az Iran Airnek még idei átadásra.
Az Aviationiran.com hírportál úgy tudja, hogy az 1608-as gyári számú, Rolls-Royce hajtóművekkel szerelt példányt eredetileg az Avianca Brasil rendelte meg, ám az első felszállása, 2015 októbere óta letárolva áll több információs honlap (például a Planespotters.net) szerint is. Azt, hogy miért nem vette át a dél-amerikai légitársaság, nem tudni.
Mindeközben az aerotelegraph.de arról írt, hogy a napokban a brazil gyártó, az Embraer delegációja is Iránban járt, sőt, két repülőgéppel teszteket is végeztek az országban. Hírek szerint a japán Mitsubishi (amelynek MRJ-90-es típusa a berepülési programját végzi, és 2018-ban állhat szolgálatba) szintén tárgyalásokat folytat az ország képviselőivel. A regionális gépeket gyártó két cég típusait a kisebb iráni légitársaságok üzemeltethetnék majd belföldi, illetve a szomszédos országokba közlekedő járataikon.
A ch-avitaion.ch portál pedig a csak a regisztráltaknak kiküldött hírlevelében azt közli: a nagyközönség előtt viszonylag ismeretlen iráni cég, a Qeshm Air is európai repülési engedélyt kapott az unió repülési hatóságától nemrég. Az úgynevezett TCO (Third Country Operator) hozzájárulás ahhoz szükséges, hogy egy unión kívüli légitársaság járatot indíthasson a szövetség országaiba. Ilyennel már rendelkezik az Iran Air és a Mahan Air is, bár flottáiknak csak néhány megadott gépe (a karbantartási problémák miatt) közlekedhet Európába.