Lezárulhat a különböző díjak körül több hónapja tartó vita a Lufthansa és a frankfurti reptérüzemeltető között, megszületett az első megállapodás, jövőre a sokat kritizált leszállási illetékek ügye jön. A legnagyobb német légikikötő eközben bejelentette, hogy könnyűszerkezetes technológiával már 2020-ra elkészülhet a fapadosoknak szánt épületrész, a leendő 3-as terminálnál.

Eloszlóban a viharfelhők a reptér fölött (Fotó: Fraport) | © AIRportal.hu

Eloszlóban a viharfelhők a reptér fölött (Fotó: Fraport)

Hosszas tárgyalások után megkötötte az első megállapodást a Lufthansa és a Frankfurti Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője – írja az aero.de portál. Hónapok óta tartó vita végére került ezzel pont, amely azért robbant ki, mert a Ryanair bázisnyitásával egy időben új díjstruktúráját vezetett be a légikikötő.

Ez az új útvonalaknak és az egy adott járaton utasszám-bővülést produkáló légitársaságoknak kedvez, azért, hogy az évek óta csaknem stagnáló forgalmat növelni tudja a reptér.

De, amint az AIRportal.hu is beszámolt róla, a csak épphogy növekvő Lufthansa – valamint a másik nagy használó, a Condor – kifogásolta mindezt, „Ryanair-kedvezménynek” minősítve, és számára jelentős költségnövekedéstől tartva.

A mostani egyezség szerint szorosabban együttműködik a Lufthansa és a Fraport a terminálok használatában, az utasok kezelésében a költséghatékonyság érdekében. Jövőre pedig újabb megállapodások jöhetnek, amellyel elkerülhető a légitársaság számára a leszállási díjak növekedése.

Harry Hohmeister Lufthansa-vezető szerint „fontos lépés a jó irányba” ez az egyezség, alapot ad a további tárgyalásokra. Stefan Schulte Fraport-főnök pedig hozzátette, hogy számos témát érintettek a megbeszéléseken, ezekről tovább folyik a közös gondolkodás. A Lufthansa szerint így már nem kell jelentős költségemelkedéstől tartaniuk a jövőben.

Nemrég, valószínűleg az elhúzódó vita miatt – hiszen tettek utalásokat erre – a Lufthansa a müncheni bázisának erősítéséről döntött. Az AIRportal.hu is megírta, hogy a bajor fővárosba telepítenek Frankfurtból öt A380-ast, és az eredetileg tervezettnél több A350-est helyeznek itt majd el. Ennek ellenére a csoport fapadosa, a Eurowings pedig a frankfurti reptéren nyit vélhetően bázist jövőre, afféle válaszként a Ryanairnek.

Schulte most azt is közölte, hogy biztosan lesznek még a közeljövőben „kritikus pontok” a légitársasággal való tárgyalásokon, ám az „alapvető konszenzus” már adott, Frankfurt marad a Lufthansa legfőbb bázisa.

Hamarabb megépítik a fapadosok otthonát

A 3-as terminálnál előbb elkészülő G szatelit a kép jobb oldalán, a fekete aszfaltcsík helyén lesz (Grafika: Fraport) | © AIRportal.hu

A 3-as terminálnál előbb elkészülő G szatelit a kép jobb oldalán, a fekete aszfaltcsík helyén lesz (Grafika: Fraport)

Eközben a reptérüzemeltető azt is bejelentette, hogy a tervezett 2023 helyett már 2020-ra elkészülhet a G zónának nevezett utasforgalmi épület – olvasható az aero.de másik cikkében. Ez kezeli majd a fapados járatokat, amelyektől az alig bővülő utasforgalma bővülését várja a reptér.

Stefan Schulte közlése szerint négy-hatmillió utast szolgálhat ki évente a könnyűszerkezetes technológiával megépítendő rész.

Később az ugyanide építendő 3-as terminálhoz kapcsolódik majd, de addig függetlenül működik, afféle szatellitként a forgalmi előtéren. Egyébként mindezek az egykori katonai bázis helyén, a reptér déli részén lesznek majd, ahol külső állóhelyek már egy ideje működnek, a teminál alapozása pedig már zajlik.

Az utóbbi két évben egy-egymillió utast vesztett a frankfurti fő reptér a környező fapados légikikötők miatt, ezért meg kell nyílni ennek az utasigénynek
– indokolta Stefan Schulte a sietséget.

A Fraport arra számít, hogy a főleg a fapados forgalom bővülésének köszönhetően már az idén 64 millió utas jár majd a reptéren az idei alig 61 millió után, és 2020-ra 68-70 millióra növekszik ez a szám. A cégvezető emlékeztetett arra is, hogy Párizs, Amszterdam vagy München repterein már 8-20 százalék között van a fapados forgalom aránya, tehát a Fraport túl sokáig várt.