Interjú-sorozatunk előző részeiben részletesen foglalkoztunk a légiforgalmi irányítók összetett és igen szigorú kiválasztási folyamatával. Hargitai Tamást, a HungaroControl légiforgalmi irányító oktatóját és oktatásért felelős szakértőjét, aki 37 évig volt légiforgalmi irányító az irányító képzésről, és a légiforgalmi irányítóvá váló fiatalok előtt álló életpályáról kérdeztük.

Kezdjük onnan a beszélgetést, hogy túl vagyunk a kiválasztási folyamaton, megjött az értesítés a sikeres jelentkezőknek, hogy bekerültek a 2017 szeptemberében induló irányító képzésre. Kell-e, érdemes-e a leendő hallgatóknak bármivel készülniük, vagy megismerni a szakma elméleti alapjait, mielőtt megkezdődik a tanfolyam?

Hargitai Tamás 37 évig dolgozott légiforgalmi irányítóként, most a HungaroControl légiforgalmi irányító oktatója és oktatásért felelős szakértője. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Hargitai Tamás 37 évig dolgozott légiforgalmi irányítóként, most a HungaroControl légiforgalmi irányító oktatója és oktatásért felelős szakértője. (Fotó: AIRportal.hu)

A légiforgalmi irányító tanfolyamra jelentkezőknek és képzésbe bekerülő hallgatóknak nem szükséges légiközlekedéssel kapcsolatos, vagy műszaki előképzettség.

A kiválasztás során az alapkészségek meglétét és az angol nyelvtudást vizsgáljuk. A légiforgalmi irányító tanfolyam egy elméleti képzéssel kezdődik, ahol minden szükséges alaptudást átadunk a hallgatóknak, a légijogtól a fóniáig (ez utóbbi a repülésben használt speciális angol nyelvet jelenti).

A hallgatók elsajátítják az irányításra vonatkozó szabályokat, az elkülönítési minimumokat és azokat az eszközöket, amik segítségével a függőleges és vízszintes elkülönítést létre tudják hozni. Megtanulják a radarberendezések működését és használatukat, a repülőgéptípusokat, azok legfőbb tulajdonságait.

Hogyan válik a megszerzett elméleti tudás a napi munkában alkalmazható gyakorlattá?

Az intenzív elméleti képzést követően nagyon hamar elindulnak a szimulátoros gyakorlatok, melyek lépcsőzetesen, egymásra épülve fejlesztik a hallgatókat. A megszerzett elméleti tudást itt ültetjük át a gyakorlatba.

Természetesen nem egyből a mély vízbe dobjuk be a hallgatókat, a gyakorlatok fokozatosan nehezednek: egyre több repülőgépet és egyre összetettebb forgalmat kell tudniuk kezelni a szimulációk során. Minden egyes gyakorlati szakasz előtt az ahhoz szükséges elméleti ismereteket tanulják meg a hallgatók, majd azonnal el is kezdik azokat a gyakorlatban használni.

Az alap radar-képzés végére a gyakornokok nagy forgalomban és komplexen tudnak használni minden, az elkülönítési minimumok fenntartására szolgáló eszközt, például vektorálás, emelés/süllyesztés, emelkedés mértékének szabályozása, sebességkorlátozás.

Az alap radarképzés még egy számítógépes, szimulátoros környezetben zajlik, egy képzeletbeli, “állatorvosi ló jellegű” légtéren. Ha megtanulták és a gyakorlatban is tudják használni a hallgatók az irányítás eszközeit, akkor kezdődik az igazi magyar légtér elsajátítása?

Az alap radarképzést követően indul a négy hónapos átmeneti (vagy másképpen transitional) képzés, amikor a hallgatók specifikusan a magyar légteret, annak eljárásait és sajátosságait tanulják meg.

Tavaly szeptember óta ezt a szimulációs képzést már abban az új környezetben végezzük, melyet szükség esetén vészhelyzeti munkateremként is használunk. Ennek köszönhetően a hallgatók az éles munkaterem berendezéseivel, munkatechnológiájával teljesen azonos környezetben végezhetik az átmeneti képzést. Így a munkahelyi gyakorlatra bekerülő hallgatóknak már nem kell átképzést tartani, mielőtt megkezdik a gyakorlatukat a munkateremben, az éles környezetben.

A transitional képzés során sajátítják el a hallgatók több, egymásra épülő és egyre összetettebb szakaszra bontva például a végrehajtó irányító (executive controller, EC) és a tervező irányító (planning controller, PC) közötti együttműködést, a több szektor közötti horizontális, majd horizontális és vertikális együttműködést és a vészhelyzetek kezelését is.

Ha egy hallgató ezt a szakaszt is sikeresen abszolválja, akkor válik gyakornokká?

Igen, a tanfolyam előző szakaszának végéig eljutó hallgatók gyakornoki szakszolgálati engedélyt szereznek. Ezzel kezdhetik meg a munkahelyi képzést, vagy más néven on the job traininget, mely már nem a szimulátoron, hanem a munkateremben történik.

A gyakornokok az öt légiforgalmi irányító csoport egyikébe kerülnek beosztásra, mindenki mellé egy oktatót és egy mentort rendelünk.

Az on the job training 8-9 hónapig tart, minimum 300 órát kell irányítani, valós forgalomban, oktatói felügyelettel a gyakornokoknak. Meg vannak határozva a szintek, hogy 50, 100, 150 óra után mit várunk el tőlük. Ha nehézségek merülnek fel, és az oktatók szükségesnek ítélik, a plusz órákat rendelnek el.

A képzést úgy időzítettük, hogy a munkahelyi gyakorlat kezdete és a friss szakszolgálati engedélyt szerző irányítók munkába állása ne a nyári csúcsforgalmi időszakokra essen, ezzel segítjük őket abban, hogy folyamatosan szokjanak hozzá az egyre erősebb terheléshez.

Ha az oktatók meggyőződtek arról, hogy a gyakornok bármilyen forgalmi körülmények között biztonsággal tud önállóan dolgozni, akkor terjesztik fel vizsgára. A sikeres vizsgát és a szakszolgálati engedély kézhezvételét követően válik a gyakornok légiforgalmi irányítóvá.

Az elméleti, a gyakorlati képzések és az on the job training összesen körülbelül két évig tart, azaz a most szeptemberben a tanfolyamot elkezdő hallgatókból várhatóan 2019 őszére válik szakszolgálati engedéllyel rendelkező légiforgalmi irányító.

Több fiatal irányítótól hallottuk, hogy az első éles rádióforgalmazás és a szakszolgálati engedély megszerzése egy olyan felemelő élmény és fontos mérföldkő az irányítók számára, melyre egész életükben emlékeznek. A nagyon kemény és intenzív képzést tulajdonképpen ezek koronázzák meg. Ha megvan a “szakszó”, onnantól már “csak” dolgozni kell, vagy vannak további képzések?

A szakszolgálati engedély megszerzése nem azt jelenti, hogy az ember mindent tud és nem kell többet tanulni, készülni. A légiforgalmi irányítás egy olyan szakma, ahol az embernek folyamatosan képeznie kell magát. Megállás nélkül változik a környezet, a munkatechnológia, a körzeti egyezmények, az irányítóknak lépést kell tartani a változásokkal.

Ezen kívül minden évben vannak kényszerhelyzeti szimulációk, melyen a teljes állomány részt vesz, illetve a változások, új eljárások bevezetése esetén szintén képzést kapnak az aktív légiforgalmi irányítók.

Az irányítóknak érdemes folyamatosan fejleszteni, frissen tartani az angol nyelvtudásukat is, itt nem csak a fóniára, hanem az általános nyelvismeretre gondolok. A HungaroControl ehhez is megadja a támogatást, minden irányító évente választhat, hogy e-learning formában, vagy tantermi foglalkozáson kívánja-e fejleszteni az angolját.

Az irányító hivatást közelebbről nem ismerők közül sokan azt gondolják, hogy ez egy nagyon monoton munka, minden szolgálatban, hétvégéken, ünnepeken, éjszaka is be kell ülni a radarképernyő mögé és hosszú éveken keresztül ugyanazt kell csinálni. Aki ebben a szakmában dolgozik, az meg pont ellenkezőképpen látja ezt. Mi a titka, hogy akár több évtizeden keresztül lelkesen tudja végezni munkáját egy légiforgalmi irányító?

Hargitai Tamás 37 évig dolgozott légiforgalmi irányítóként, most a HungaroControl légiforgalmi irányító oktatója és oktatásért felelős szakértője. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Hargitai Tamás 37 évig dolgozott légiforgalmi irányítóként, most a HungaroControl légiforgalmi irányító oktatója és oktatásért felelős szakértője. (Fotó: AIRportal.hu)

A légiforgalmi irányítás egy nagyon sok kreativitást igénylő munka. Nincs két egyforma forgalmi helyzet, nincs két egyforma munkanap. Folyamatosan alkalmazkodni kell a változásokhoz, az időjáráshoz, az egyes forgalmi szituációkhoz, ezt a munkát nem lehet megunni.

A munkateremnek van egy nagyon különös hangulata, a folyamatos csapatmunka, a nagy felelősség és az egymásra utaltság miatt. Mindenki teszi a dolgát a munkateremben és mindenki úgy végzi munkáját, hogy a másiknak segítsen, még akkor is, ha nem járnak együtt sörözni. Ez egy nagyon szerethető munka és munkakörnyezet, számomra – már nem aktív irányítóként – a munkaterem hangulata hiányzik a legjobban.

A folyamatos munkarendhez hozzá lehet, és hozzá is kell szokni. Nyilván ez is egyénfüggő, de rövid idő alatt meg lehet szokni az éjszakázást és azt is, hogy nem hétfőtől péntekig, 9-5-ig tart a munkaidő.

A forgalom nem áll meg, ezt el kell fogadni. Aki szereti csinálni ezt a szakmát, annak ez nem jelenthet problémát. Én 37 évig irányítottam, soha nem volt teher számomra, hogy be kellett jönnöm dolgozni akár ünnepnapon, akár éjszakára.

Amikor az irányító beül dolgozni a munkaterembe, kint kell hagyni minden problémát és a maximumot kell nyújtani, mert emberéletek vannak a kezében. Különösen a forgalmas időszakokban ez egyáltalán nem mondható egy stresszmentes munkának. Hogyan lehet bírni hosszú távon a fokozott terhelést és a stresszt?

Ne felejtsük el, hogy a légiforgalmi irányítás egy szolgáltatás. A legfontosabb feladatunk a légijárművek közötti megfelelő elkülönítés biztosítása, de ugyanakkor a járatók (légitársaságok) azt várják el tőlünk, hogy késések nélkül, minél gazdaságosabban tudjanak üzemelni. Ahhoz, hogy jó szolgáltatást tudjunk nyújtani, az irányítónak az adott szituációban a lehető legjobb megoldást kell tudnia kiválasztani és csapatban kell játszania. Ezt nem lehet befásultan, gondterhelten vagy fáradtan csinálni.

Ezért is nagyon fontos, hogy az irányítók a műszakok között ki tudjanak kapcsolódni, ki tudják pihenni magukat. Fontos hogy testileg és mentálisan is fitt tudjon maradni az ember, ezt segítse akár sporttal, akár bármilyen más hobbival.

Nagyon jó lehetőség, hogy minden irányítónak jár évente egy kéthetes rekreáció. Ezt a két hetet a meglévő szabadságunk felett kapjuk, sőt a HC anyagilag is megtámogatja, hogy ekkor tényleg ki tudjanak kapcsolódni, el tudjanak utazni pihenni az irányítók.

A fokozott stressz és a nagy felelősség mellé kiemelkedően jó fizetés is jár, de emellett milyen életpálya, fejlődési és karrier lehetőségek vannak az irányítók előtt?

Van egy előre tervezhető életpálya, és nagyon fontos ebben a stabilitás és a kiszámíthatóság. A szakszolgálati engedély megszerzésétől számítva előre lehet tudni évtizedekre, hogy az irányító anyagilag hova fog eljutni.

Ezen felül lehetőség van az egyéni ambíciók kiteljesítésére is. Ha valaki érez magában késztetést és képességet arra, hogy akár az elméleti, akár a gyakorlati tudását átadja a fiatalabb generációknak, már három éves szakszolgálati engedéllyel jelentkezhet oktatónak.

Tizenöt év után, ha van rá lehetőség, az irányító továbbléphet supervisorrá. A supervisorok olyan légiforgalmi irányítók, akik az egész légtér forgalmát koordinálják és menedzselik, szervezik az irányító kollégáik munkáját, döntenek a szektornyitásokról, bezárásokról. Ez nem csak magasabb fizetéssel, de még nagyobb felelősséggel és presztízzsel jár.

Mit tanácsol azoknak a fiataloknak, akik tudomást szereztek erről a szakmáról és azt fontolgatják, hogy beadják-e a jelentkezésüket a kiválasztásra?

Amikor fiatalon találkoztam ezzel a szakmával és láttam, hogy milyen munkát végeznek az irányítók, azonnal eldöntöttem, hogy számomra nincs más opció, ezt kell csinálnom. 37 évig irányítottam, soha nem bántam meg, hogy ezt a hivatást választottam, biztos vagyok abban, hogy a most légiforgalmi irányítóvá váló fiatalok sem gondolják ezt majd másképp.

Ha valaki érez magában akár egy pici affinitást a szakma iránt, vagy érdekli a légiközlekedés és azon belül a légiforgalmi irányítás, érdemes jelentkezni, eljönni és végigcsinálni a felvételi procedúrát. Ha sikerül a felvételi, majd túl van a képzésen és légiforgalmi irányító lesz belőle, biztos vagyok abban, hogy nem fogja megbánni a döntését.

Tudj meg még többet a kiválasztásról és a képzésről! Így választják ki a jövő légiforgalmi irányítóit

Két légiforgalmi irányító tanfolyamot is indít a HungaroControl 2017-ben. Az idei évben repülőtéri légiforgalmi irányítókat (tornyosokat) és radarirányítókat is képez a cég. A képzések 2017 szeptemberében indulnak, a jelentkezési határidő mindkét tanfolyam esetében 2017. április 17. A jelentkezőknek egy összetett kiválasztási folyamatban kell részt venniük, melynek végére dől el, hogy kikből lehet légiforgalmi irányító. A kiválasztási folyamatról Petrik Emesét, a HungaroControl szervezetfejlesztő munkatársát kérdeztük. Részletek…


A légiforgalmi irányító felvételiről és képzésről első kézből!

Két légiforgalmi irányító hallgatót, a másodéves Sóti Lászlót és az alapképzést teljesítő Gajdos Tamást kértünk fel, hogy osszák meg tapasztalataikat, tanácsaikat az irányítók kiválasztási folyamatáról és a két éves tanfolyamról. Talán ők azok, akik egy illetve két év távlatából, a legjobban emlékeznek a légiforgalmi irányító képzésre jelentkezők előtt álló kihívásokra. Jó tanácsokkal, érdekes és aktuális tapasztalatokkal szolgálhatnak az idén szeptemberben induló tanfolyamra jelentkező társaiknak. Részletek…