Átadta az Airbus alabamai üzeme az első USA-ban gyártott A320-ast, a repülőgép a Spirit flottájába kerül. Mostantól tehát már három kontinens Airbus-gyártósoráról gördülnek ki A320-asok, a Mobile-ban található amerikai egységben az idei év végéig havi négy példányra futtatják fel a gyártási rátát.

Megkezdi pályafutását az első Amerikában összeszerelt A320-as, az Airbus a minap adta át a Spirit fapados légitársaságnak az alabamai üzemében elkészült példányt – írja az aero.de portál.

A „FALabama” szójátékkal (a final assembly line kifejezés és Alabama állam szavak összevonásával) becézett, Mobile városában található egység mostanáig csak A321-eseket szerelt össze, eddig három tucatnyit. A Spiritnek átadott példányon a munkát májusban kezdték el.

Felszáll az első Amerikában készült A320-as típus (Forrás: Airbus)

Így már három kontinensen készül A320-as, hiszen a toulouse-i és hamburgi gyár mellett a kínai Tiencsin városában is található egy üzem (ahol A319-esek és A320-asok készülnek), itt és az Egyesült Államokban az Európából származó, különböző részegységekből szerelik össze a gépeket, majd a végső munkafázisokat is a kínaiak hajtják végre.

Az alabamai telephelyen az idei év végéig havi négy példányra emelik a készre szerelt A320-asok kibocsátási rátáját.

Az Airbus Európán kívüli üzemeinek és átadó központjainak rendkívül fontos stratégiai szerepük van – egyelőre főleg – a keskenytörzsű típusok gyártásában. A gyártó ezekkel az új üzemegységekkel képes csak lépést tartani a rendkívül magas igényekkel. Ezen túl az Airbus számára fontos amerikai és kínai piacokon is megkönnyíti az értékesítést és a megrendelők kiszolgálását a helyi üzemegység, az esetleges adókedvezményekről nem is beszélve.

A Spirit egyébként ötven darab, régebbi hajtóművel szerelt A320ceo-t és negyvennyolc új generációs A320neo-t rendelt az Airbustól. Utóbbiból néhány példányt már átvett, de a problémás Pratt&Whitney-hajtóművek miatt parkoltatni kénytelen őket.

Ami a kínai üzemegységet illeti, az idén már nem csak a régebbi, hanem az új A320neo-k is készülnek itt. Valamint építenek egy átadóközpontot is, ahol a szélestörzsű A330-asok befejezését végzik majd. Ismert, a nagy repülőgépgyártók legnagyobb reménysége Kína, amelynek légiközlekedése rendkívül dinamikusan fejlődik.

A Boeing, bár megtartja az összeszerelést az Egyesült Államokban, szintén egy átadóközpontot jövőre megnyit Sanghajtól nem messze, ahol az oda átrepült, kínai piacra szánt 737-esek kabinberendezését, festését és egyéb végső munkafázisait végzik majd.