A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér több, mint 11 millió 440 ezer utast kezelt 2016-ban, mely az előző évhez képest 11,1%-os növekedést jelent.

Összesen több, mint 11 millió 440 ezer utast kezelt 2016-ban a budapesti repülőtér, mely az előző évben elért utasforgalmi adatot mintegy 11,1 százalékkal haladja meg.

A repülőtér 11 milliomodik utasának köszöntése. (Fotó: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

A repülőtér 11 milliomodik utasának köszöntése.
(Fotó: Budapest Airport)

A Budapest Airport december közepén köszöntötte a repülőtér 11 milliomodik utasát, aki az airberlin légitársaság járatával repült.

A repülőtér üzemeltetője 2016. októberében még azzal számolt, hogy 11,2 millió lesz az éves utasforgalom, azonban a vártnál erősebb utolsó két hónap miatt az éves utasszám mintegy kétszázezerrel meghaladta a korábbi várakozásokat.

Az év legerősebb hónapja az utasszám tekintetében július volt, amikor 1 152 055 érkező és induló utast kezelt a repülőtér.

A repülőtér havi utasszáma 2016-ban egymást követően hat hónapban is meghaladta az 1 millió főt,
május és október között hét számjegyű utasforgalmi adatokat regisztráltak a repülőtéren. 2015-ben mindössze három hónapban (július, augusztus, szeptember) sikerült túlszárnyalnia az egy milliót a havi utasszámnak, a legerősebb hónap ezek közül a 2015. augusztusi volt, amikor 1 085 608 utast kezelt a repülőtér.

Az előző évhez viszonyítva, százalékban kimutatva – meglepetésre – a november és a december hónapok hozták a legnagyobb növekedést, novemberben 15, decemberben 19 százalékkal haladta meg az utasok száma az előző évit. 2016. decemberében 889,5 ezer utas fordult meg Ferihegyen.

A repülőtér utasforgalmának előző évekhez viszonyított, százalékban mért növekedése enyhe csökkenést mutat, míg 2015-ben csaknem 12,5%-kal, 2016-ban 11,1%-kal sikerült túltejesíteni az előző évben elért utasforgalmi adatot.

Becsléseink szerint – ha a légiközlekedés élénkülésének kedvező trendekben nem történik drasztikus változás – a 2017-es évben az utasszám 12,3-12,6 millió utas közé várható.

Elindult az új móló fejlesztése, de az új terminálra még várni kell

Így fog kinézni a Pier B. (Forrás: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Így fog kinézni a Pier B. (Forrás: Budapest Airport)

A Budapest Airport 2017. január elején kezdte meg a B-utasmóló kivitelezését, a kettes terminál non-schengeni oldalán működő egyszerűsített beszállítókapuknak helyet adó bádogépület bontásával.

A repülőtér B Termináljához csatlakozó 220 méter hosszú új épületszárny jelentősen növeli a repülőtér beszállókapu kapacitását. Az új, angolul Pier B elnevezésű mólót kifejezetten arra tervezték, hogy kiszolgálja a széles törzsű repülőgép-állóhelyekre megnövekedett igényt, összesen 27 új beszállókaput és 10 új utashidat kínál (az összes utashíd száma nem nő ennyivel, mert a móló miatt néhány régi utashíd megszűnik).

A B utasmóló megépítése várhatóan másfél évig tart, az épület átadásáig a non-schengeni oldalon az eddiginél kevesebb beszállítókapu áll majd rendelkezésre, a fapados járatok utasait buszokkal szállítják majd a földi kiszolgáló cégek. A schengeni (A) oldalon egyelőre maradnak a bádogépületek és a gyalogos beszállítást szolgáló folyosók.

A repülőtér üzemeltető az következő egy-két évben várhatóan a meglévő épületek átalakításával bővíti a már most is szűkös check-in pult kapacitást és az utasbiztonsági áteresztő folyosók számát, hogy kezelni tudja a nyári hónapokban tapasztalható utasforgalmi csúcsokat. A 2C néven emlegetett új check-in vagy fapados terminál építése 2019. előtt nem várható.

A budapesti repülőtér légiáru-forgalma is csúcsokat döntöget, a cargo forgalom 2016-ban meghaladta a 112.000 tonnát, ami csaknem 23%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A cargo forgalomról és a ferihegyi logisztikai fejlesztésekről korábbi hírünkben írtunk bővebben.

A Budapest Airport továbbra sem közli az utasforgalmi adatait (és a légijármű mozgások számát sem), így a cikk elkészítéséhez a nemzetközi légiközlekedési adatok elemzésével foglalkozó cégek adatbázisaiban található adatokat használtuk – a Szerk.