Magkapta a típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges hatósági engedélyt az Airbus A350-1000-es típusváltozata.

Az Airbus A350-1000-es prototípusa a toulouse-i gyár felett. (Fotó: Airbus)

A tanúsítványt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) november 21-én állította ki, az európai repülőgépgyártó ennek birtokában megkezdheti az első kereskedelmi forgalomba álló példány átadásának előkészítését.

Az első üzemeltető, csakúgy mint az A350-900-as alapváltozat esetében a Qatar Airways lesz.

Az első kereskedelmi forgalomba álló A350-1000-es az MSN88 gyártási számú, később A7-ANA lajstromjelű példány lesz. A Qatar Airways az A350-1000-esén már a korábban bemutatott Qsuite üzleti osztályt alkalmazza.

A repülőgép tesztelését az A350-es gyártását figyelemmel kísérő adatbázisok szerint ezen a héten kezdik meg. A repülőgép átadása még ebben az évben várható.

Amint arról november elején beszámoltunk, az Airbus befejezte a működési és megbízhatósági tesztelést az A350-1000-es típusváltozaton, ezzel véget ért a berepülési program.

Forrás: Airbus

A tesztprogram utolsó szakaszában a 65-ös gyártási sorszámú Airbus A350-1000-es tesztpéldány, alig két hét alatt összesen mintegy hatvanötezer kilométert és százötven órát repült utasokkal a fedélzetén. A működési és megbízhatósági tesztek célja az volt, hogy bizonyítsák, alkalmas az A350-1000-es a légitársasági használatra.

Az A350-1000-es tesztelési programja tavaly november végén kezdődött és kevesebb, mint egy évet vett igénybe, ez lényegesen rövidebb mint a rövidebb törzsű -900-as alapváltozaté. Ez annak köszönhető, hogy az -1000-es 95%-ban megegyezik a korábban forgalomba állt kisebb befogadóképességű változattal. A -900-as tesztelését ötgépes flottával hajtotta végre a repülőgépgyártó, az -1000-es variáns tesztflottája csak három repülőgépből állt.

A háromosztályos elrendezésben 366 utas szállítására képes A350-1000 az európai gyár eddig készült legnagyobb kéthajtóműves típusa. A repülőgépet új generációs Rolls-Royce Trent XWB-97 hajtóművekkel szerelték fel.

A repülőgépet a Boeing 777-300ER váltótípusának és a Boeing leendő új generációs típusának, a 777-9X riválisának szánják a toulouse-iak. Az A350-1000 a Boeing 777-300ER repülőgépekhez képest 25 százalékkal kedvezőbb üzemanyag fogyasztási mutatókkal dicsekedhet majd a gyártó specifikációja szerint.

Forrás: Airbus