Több mint száz keskenytörzsű repülőgépre szóló megrendelést készül leadni a Delta, információk szerint a Boeing 737 MAX 8-asa és 10-ese, valamint az Airbus A320neo-ja és A321neo-ja van versenyben.
Az Egyesült Államok három óriáslégitársasága közül a Deltának van a legidősebb flottája, ennek egy részét tervezi lecserélni hamarosan a cég, több mint száz keskenytörzsű repülőgépet rendelve a Boeing vagy az Airbus palettájáról – értesült névtelenséget kérő forrásoktól a Bloomberg.
A flotta huszonéves példányait, az MD-90-eseket és az öregebb A320-asokat cserélnék le, egyébként mindkettőből hatvanöt-hatvanöt darabot üzemeltetnek.
Emellett a régebbi 757-eseknek is utódot keres a cég. A Deltánál közlekedő három típus példányainak átlagéletkora elérte, vagy meg is haladta a húsz évet, a cég honlapja szerint.
Az információk szerint e célokra Boeing 737 MAX 8-as és 10-est, avagy Airbus A320neót és A321neót rendelhet a Delta.
Mindezt persze egyik fél sem kívánta kommentálni. Mivel a flottában mindkét nagy gyártó keskenytörzsű típuscsaládja megtalálható, a Boeing és az Airbus is egyaránt logikus választás lenne.
Egyébként a legidősebb, átlagosan huszonhét éves MD-88-as flottarészt a Delta javarészt A321ceókkal, illetve 737-900ER-ekkel váltja le a következő években.
Az utóbbi években az Airbust kényeztette el megrendelésekkel a Delta, az A350-esekre és A330neókra támaszkodva újítja meg a szélestörzsű flottáját, az A321-eseket pedig több fordulóban rendelte meg, összesen 122 példányt üzemeltet majd, ha mind megérkezik. Igaz, ezzel párhuzamosan a Boeing 737-900ER legnagyobb üzemeltetőjévé is előlépett, mire minden példányt átvesz, 130 darab lesz a flottában.
A Boeing-gyárral azonban súlyos konfliktusba került a Delta, kérdés, hogy a flottafejlesztési döntésnél ez a vita a gazdasági szempontokon túlmutató kérdéssé válik-e majd.
Mint arról többször beszámoltunk, a Delta megrendelt hetvenöt Bombardier CS100-ast, mire a Boeing panaszt nyújtott be az illetékes hivatalokhoz, dömpingárral vádolva a kanadai gyártót. Az Egyesült Államok erre két lépésben összesen 300 százalékos büntetővámot rótt ki, ám a Delta közölte, nem lesznek hajlandók fizetni ezt.
Mind a légitársaság, mind a Bombardier egyébként is több ponton támadja azt a vádat, hogy ezzel a Boeing elesett egy jelentős megrendeléstől, arra hivatkozva, hogy az nem tudott megfelelő típust kínálni. Nemrég pedig az Airbus részesedést szerzett a Cseries-programban, és bejelentette, hogy az alabamai üzemében is gyártani fogják a kanadai típust, ezzel pedig vélhetően tárgytalan lesz a büntetővám, mert nem importról lesz szó. Hogy ez valóban megléphető-e, még kérdéses.