Az Airbus Helicopters megkezdte az első, 3D nyomtatási technológiával készülő repülőgép- alkatrész gyártását. A 2020-ban üzembe állított Airbus A350-es utasszállító gépeken használják majd először azt a zárszerkezetet, amelynek fő alkatrésze – egy reteszelő tengely – 3D nyomtatással készül – közölte lapunkkal a gyártó.

Forrás: Airbus Helicopters

Az új technológiával előállított alkatrészek olcsóbbak, könnyebbek és szilárdabbak, mint amelyeket hagyományos módon készülnek, így az Airbus a jövőben még gazdaságosabb és környezetbarátabb repülőképeket gyárthat.

Az Airbus Helicopters – beszállítóként – Donauwörthben gyártja az ajtókat az összes Airbus repülőgéphez. Az Airbus történetében először kezdte meg a repülőgép-alkatrészek 3D fémnyomtatását tömeggyártásban.

A reteszelő tengelyek gyártáshoz EOS M 400-4 nyomtatót használnak, az alapanyag pedig titánium por. Ezt négy lézernyaláb olvasztja meg és hozza létre belőle a kívánt vastagságú és alakú fémrétegeket, amelyekből maga az alkatrész készül.

Az új gyártási módszer anyag-igénye jóval kisebb, mint a hagyományos öntés esetében, amely különösen nagy előny az olyan drága fémek esetében, mint a titánium.

Hirdetés

A 3D nyomtatással készülő alkatrészek könnyebbek lesznek, miközben semmit nem veszítenek szakítószilárdságukból. Egyetlen nyomtatási folyamat során maximum 28 reteszelő tengelyt lehet előállítani.

A nyomtatott alkatrészek 45 százalékkal könnyebbek, az előállításuk pedig 25 százalékkal olcsóbb, mintha hagyományos eljárással készülnének.

Mivel minden A350-eshez 16 darab reteszelő tengelyre van szükség, ezek 3D nyomtatással való előállítása több mint négy kilogrammnyi súlymegtakarítást tesz lehetővé repülőgépenként.

Forrás: Airbus Helicopters

Az Airbus Helicopters úgy számol, hogy a nyomtató teljes kapacitása mellett évi 2200 alkatrészt fognak gyártani. A szükséges engedélyeket 2018. év végéig szerzik be, a sorozatgyártás pedig 2019 elején indulhat el.

Az első nyomtatott A350 alkatrészek – a 420-as gyártási számú repülőgépbe beépítve – 2020-ban emelkedhetnek a magasba. Az Airbus Helicopters tervezi, hogy a további ajtó-alkatrészeket is 3D nyomtatással állítana elő – és a tervek szerint az eljárást a helikoptergyártásban is használnák.

„Szeretnénk, ha a fejlesztők még gyakrabban alkalmaznák a 3D nyomtatási technikát. A súlycsökkentés ugyanis a helikopterek esetében kimondottan fontos. Az Airbus még ebben az évben megteszi az előkészületeket arra, hogy helikopteralkatrészek gyártására is kiterjessze a 3D technológiát” – mondta Luis Martin Diaz, a donauwörthi Airbus Helicopters gyár ipari szolgáltató központjának igazgatója.