Valótlan, a ténylegesnél jobb fékhatás-értékeket adtak meg az orosz Jakutia légitársaság Szuhoj Superjet 100-as repülőgép pilótáinak, amely szerdán szenvedett balesetet Jakutszk repülőterén. Mivel a repülőgép egyik sugárfordítója hibás volt, a Szuhoj nem is szállhatott volna le olyan fékhatás-értékek mellett, amiket ténylegesen mértek a futópályán.

Az orosz légügyi hatóság szerepét betöltő Rosaviatsiya azt közölte, hogy az esemény vizsgálatánál megállapították, hogy a repülőgép pilótáinak a ténylegesnél jobb fékhatás értékeket adott meg a repülőtér.

A pilótáknak a megközelítéskor megadott 0,45-ös coefficient érték jónak számít, azonban a balesetet követően végzett utólagos vizsgálatok azt tárták fel, hogy a valós fékhatás értékek ennél jóval rosszabbak voltak.

A pálya egyes szakaszain 0,25 – azaz rossz, és 0,32 – közepes volt a fékhatást jelző érték, a futópálya jeges volt.

A Superjet úgy repülte a járatot, hogy a kettes hajtóművén nem működött, illetve deaktiválták a sugárfordítót. A repülőgép az egyik sugárfordító működésképtelensége esetén is teljesíthet járatot bizonyos megkötésekkel. A hibával a gép pilótái is tisztában voltak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az egyik ilyen megkötés, hogy
a repülőgép így nem szállhat le 0,4-nél rosszabb fékhatás-értékek mellett.

Az eseményt követően az orosz hatóság elrendelte, hogy a futópálya-karbantartás ideje alatt a légitársaságok nem teljesíthetnek járatokat Jakutszkba olyan repülőgéppel, amelynek nem működik bármelyik fékezésre használt rendszere.

A leszállásra használt 05R/23L futópályán karbantartási munkálatokat végeznek, ezért a 05R pályaküszöböt 1 150 méterrel áthelyezték. A pályát a karbantartás miatt csak 23-as irány szerint lehet leszállásra használni, és a használható pályahosszt 2 248 méterre korlátozták.

A 414-es járatot teljesítő repülőgép 250 méterrel túlfutott a karbantartás miatt részben lezárt, lerövidített futópályán és az építési területen állt meg. A repülőgép főfutóművei az építési területen egy padkának ütköztek és ennek következtében kiszakadtak a helyükről, a repülőgép a hasán és hajtóművein csúszva állt meg. A megállás után a repülőgépből üzemanyag kezdett szivárogni.

A fedélzeten tartózkodó 87 utas és 5 fős személyzet vészcsúszdákon hagyta el a repülőgépet, közülük négy embernek volt szüksége orvosi kezelésre a balesetet követően a légitársaság közlése szerint.

Az orosz Jakutia légitársaság öt SSJ 100-ast üzemeltet, melyből kettő a hosszú hatótávú változat.