Nem repülhetnek az új generációs hajtóművekkel felszerelt Boeing 737 MAX repülőgépek Kínában, földre parancsolta MAX-gépeit az Ethiopian Airlines és a Cayman Airways is. A hétfői nap folyamán az indonéziai hatóságok is hasonlóképpen határoztak és több kisebb üzemeltető is a típus ideiglenes leállításáról döntött.
Határozatlan időre földre parancsolta Boeing 737 MAX-flottáját az Ethiopian Airlines, miután a légitársaság egyik alig 4 hónapja forgalomba állított repülőgépe néhány perccel a felszállást követően lezuhant Addis Abeba közelében vasárnap. A balesetet senki nem élte túl.
Összes cikkünk az ET 302-es járat katasztrófájáról.
Az etióp légitársaság közlésében hangsúlyozta, hogy a katasztrófa okai egyelőre nem ismertek, de elővigyázatosságból úgy döntöttek, hogy felfüggesztik a repüléseket a típussal.
A kínai hatóságok 24 órával az Ethiopian Airlines ET 302-es járatának katasztrófája után felfüggesztették a teljes, Kínában üzemelő Boeing 737 MAX-flotta üzemelését a kínai Caijing Magazine információi szerint.
A Cayman Airways amely a napokban vette át második Boeing 737 MAX 8 repülőgépét szintén felfüggesztette a repüléseket a típussal. A légitársaság azt közölte, hogy határozatlan ideig nem emelkednek a levegőbe az új generációs 737 MAX gépeik, amíg az etiópiai katasztrófa okáról nem érkeznek újabb információk.
Cikkünk megjelenését követően érkezett a hír, hogy a Boeing 737 MAX repülőgépeket Indonéziában sem engedik felszállni, a Lion Air tíz, míg a Garuda egy repülőgépe nem teljesíthet járatokat amíg az átvizsgálások zajlanak.
Hétfő kora délután a Royal Air Maroc, az esti órákban pedig a dél-afrikai British-leány, a Comair és a MIAT Mongolian Airlines is bejelentette, nem engedi felszállni egyetlen 737 MAX gépét. Később a hét példányt üzemeltető brazil GOL Linhas Aéreas légitársaság, a hatot repülő Aeromexico és az ötgépes MAX-flottával rendelkező Aerolineas Argentinas is csatlakozott a típust leállító cégek sorához.
Kedden Ausztrália kitiltotta légteréből a 737 MAX típust, bár az ország légicégeinél nem üzemel egy példány sem. A típussal Ausztráliába járatokat üzemeltető Fiji Airways és a Silk Air sem repülhetik ausztrál járataikat a típussal. Leállította Boeing 737 MAX gépeit a szingapúri Silk Air miután az ország légügyi hatósága földre parancsolta a típust március 12. helyi idő szerint 14 órától.
Európai idő szerint kedd reggelre a forgalomban lévő 737 MAX-ok mintegy harmadát parancsolták földre a különböző országok hatóságai, vagy az üzemeltetők.
A Boeing 737 MAX típust legnagyobb számban üzemeltető légitársaságok, a Southwest (34 db), az American Airlines (24 db) és az Air Canada (24 db) a Flightglobal kérdésére azt közölték, hogy nem tervezik, hogy földre parancsolnák a típust. Mint közleményeikben fogalmaznak megbíznak a típus légialkalmasságában, ugyanakkor aktívan figyelik a vasárnapi katasztrófa kivizsgálásának eredményeit.
Egyelőre európai és közel keleti üzemeltetőtől sem érkezett olyan hír, hogy felfüggesztenék a repüléseket az új generációs hajtóművekkel felszerelt keskenytörzsű típussal. A típus legnagyobb európai üzemeltetője a Norwegian, 18 darab 737 MAX 8 repül a flottájában. Nem parancsolja földre 737 MAX gépeit a Turkish Airlines, a lengyel LOT és a cseh Travel Service/Smartwings sem.
A Boeing 737 MAX típuscsaládból 372 példány van forgalomban szerte a világon és az amerikai gyártónak több mint 4 600 darabra van megrendelése a típusból.
A Boeing részvényei a hétfői amerikai tőzsdenyitás előtt már lejtmenetbe kapcsoltak, közel 9%-ot veszítettek értékükből. Az MTI összefoglalója szerint a Boeing, amely a Dow Jones kosarába tartozó vállalatok közöl messze a legjobban teljesített idén, 12 százalékos mínuszban állt az elektronikus kereskedésben a nyitás előtt, és a jelek szerint az utóbbi két évtized legrosszabb napja vár rá, miután több légitársaság földre parancsolta új, legkeresettebb modelljét, a 737 MAX 8 típust. A Boeing 12,07 százalékos mínuszban, 371,58 dolláros árfolyamon indította kereskedést.
A kínai és indonéziai hatóságok döntésének hátterében egyéb érdekek is állhatnak, ezen kívül a típust jellemzően egyelőre kisebb darabszámban üzemeltető egyéb légitársaságok állították le elővigyázatosságból. A nagyobb üzemeltetők (akiknek jobban fájna a típus földön tartása), valamint az amerikai FAA és az európai EASA egyelőre kitart amellett, hogy a 737 MAX-ok biztonságosan üzemeltethetők, ugyanakkor az FAA kiadott egy légialkalmassági értesítőt a típus üzemeltetőinek (erről részletek újabb cikkünkben).
Ugyanakkor az egyik nagy amerikai üzemeltetőnél a légiutaskísérők körében kiküldtek egy olyan belső levelet, hogy aki nem akar a MAX-típuson repülni, az minden szankció nélkül kivetetheti a beosztásából a 737 MAX-szel teljesített járatokat.
Accident Bulletin no. 5 Issued on March 11, 2019 at 07:08 AM Local Time pic.twitter.com/rwxa51Fgij
— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) March 11, 2019
A vasárnapi volt a Boeing új generációs keskenytörzsű típusának második katasztrófája
Az Addis Abeba-i baleset volt a Boeing új generációs hajtóművekkel felszerelt 737 MAX típusának második katasztrófája rövid időn belül, az első példány 2017 májusi forgalomba állítása óta.
Az indonéziai Lion Air Boeing 737 MAX 8 repülőgépe 2018. októberében, szintén röviddel a felszállást követően zuhant tengerbe. A Lion Air MAX 8 repülőgépének balesete után pilótaszervezetek hevesen támadták a repülőgépgyártót azért, mert a típuson olyan automatikus rendszereket alkalmaztak, amelynek működéséről nem tájékoztatták megfelelően a pilótákat.
A JT 610-es járat katasztrófájáról szóló összes cikkünk itt olvasható.