Az Egységes Európai Égbolthoz kötődő kutatás-fejlesztési projektekből (SESAR) 2022-től éves szinten akár 28 millió perc csökkenés várható az európai hálózaton belüli késésekben – mondta a SESAR menedzsere az Air Transport Worldnek.

Nicolas Warinsko szerint a SESAR keretein belül 2019 februárjáig 100 projekttel végeztek, amelyek összesen 363 ezer perccel csökkentették az idei évben a késéseket.

A 2005-ben indult, az európai légiforgalmi irányítás harmonizációját és modernizációját szolgáló SESAR az Egységes Európai Égbolt kezdeményezésen belül működik. Az általuk elért 363 ezer perces „megtakarítás” egyebek közt a flexibilis légtérgazdálkodásból, a töréspontmentes útvonalak, úgynevezett free route-ok üzemeltetéséből adódtak össze.

Az elmúlt évben az Eurocontrol 25,6 millió perc késést regisztrált, amely többnyire kapacitáshiányból, időjárási okokból és sztrájkokból tevődött össze. A SESAR-nál ugyanakkor tudják, hogy 2019-ben még súlyosabb lehet a helyzet. Ezt azzal igyekeztek alátámasztani, hogy március végéig 600 ezer perc késést regisztráltak, többet, mint a kevésbé katasztrofális 2017-es évben.

2030 várható legforgalmasabb napja (Forrás: Eurocontrol)

Ugyanakkor azt Nicolas Warinsko kihangsúlyozta, hogy vannak pár pozitív jelek, de a technológia bevezetése után idő kell, hogy annak minden előnye érződjön. Szerinte először 2022-ben lehet majd számottevő hatása a most bevezetett új projekteknek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Elmondása szerint 2022-től a fő projektek implementálásától éves szinten már 28 millió perc késés, valamint 780 millió euró üzemelési költség takarítható majd meg.

Megjegyezte még, hogy a hatékonyabb üzemeléshez a nemzeti légiforgalmi irányító szolgálatoknak és a légitársaságoknak pontosabb adatokat és előrejelzéseket kell készíteniük.

„Egyetlen napi sztrájk képes a technológiai előnyből származó hatékonyság hatásait lenullázni” – mondta.

A menedzser kiemelte az együttműködés szükségességét is, állítása szerint a SESAR projektben résztvevőknek is sokkal proaktívabbnak kell lennie az érintett felek összehozásában és együttes munkára kényszerítésében, ha el akarják érni ezeket az eredményeket.

Mindeközben az Eurocontrol szerdán bejelentette, hogy újra rekordot döntött az európai légiforgalom, június 28-án, pénteken 37 228 járat közlekedett. Az előző rekordot 2018. szeptember 7-én rögzítették, akkor 37 101 járat fordult meg egy nap alatt az Euroncontrol rendszerében.