A trópusi esőerdők megmentésére sietett a világ legnagyobb tűzoltó-repülőgépe is, a speciális Boeing 747-400-ast üzemeltető céggel Bolívia szerződött le az országban tomboló erdőtüzek megfékezésére.

A Global SuperTanker Services speciálisan kiképzett személyzete augusztus 22-én repülte át a gépet sacramentói bázisáról a bolíviai Santa Cruz repterére, innen veszik fel a harcot a térség erdőtüzeivel.

Noha a tüzek nagyrészt a brazil-kolumbiai határ térségében, szándékos beavatkozás — erdőirtási szándék — vagy véletlenek miatt keletkeztek, mostanra 650 000 hektárnál is nagyobb területen égtek hamuvá a fák Bolíviában is.

Az ország ezért kérte a világ legnagyobb tűzoltógépének segítségét, amely egyszerre hetvenezer liter vizet vagy speciális oltóanyagot képes a levegőből közvetlenül a lángokra zúdítani.

Ezt speciális, nagynyomású adagolórendszerének köszönhetően szabályozott módon, akár több hullámban is megteheti, egy maximum három kilométer hosszú, 150 méter széles sávban, 120-240 méter magasságból.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Így harcol a lángok ellen a Boeing 747 Supertanker

A legmodernebb tűzoltó-repülőgépek

A 2002-es katasztrofális, két akkor üzemelő tűzoltógép balesetével végződött erdőtűz-szezon után az amerikai belügyminisztérium írt ki felhívást újgenerációs változatok fejlesztésére.

A programra ajánlatot adott az akkori Evergreen International Airlines is, amely első körben egyik Boeing 747-200-as teherszállítóját alakította át a speciális feladatra.

Forrás: Wikimedia Commons

Az átalakított N470EV lajstromjelű gép 2004-ben emelkedett a levegőbe, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2006-ban adta ki rá a kiegészítő típusengedélyt.

A második átalakított Jumbojet egy 747-100-as volt, amely 2009-tól kezdve erősítette az Evergreen Supertanker Services flottáját, ahol a cégcsoport 2013-as csődjéig szolgált.

Ezt követően 2015-ben az Evergreen vagyontárgyai – 747-esek kivételével – a jogutód Global Supertanker Services-hez kerültek, beleértve a speciális légi tűzoltórendszert is.

A vállalat módosította a berendezéseket, hogy beszerelhessék azokat egy újabb változatú, gazdaságosabban üzemeltethető 747-400-asba. Az N744ST lajstromjelet viselő géppel máig harcolnak az erdőtüzek ellen.

Hasonló méretű, átalakított szélestörzsű repülőgépből még egy létezik a világon, a 10 Air Tanker üzemeltetésében: a Douglas DC-10-est szintén a 2002-es amerikai felhívásra fejlesztették ki, kapacitása 45.000 liter víz vagy oltóanyag. Különlegessége, hogy leszállás után mindössze 8 perc alatt újratölthetők tartályai, összesen csak 10-15 percet kell a földön töltenie két oltási művelet között, a 747-es azonban méreténél fogva jóval nagyobb kapacitással rendelkezik.