Oroszország és Mexikó államközi megállapodást kötött arról, hogy minden tiltakozása ellenére az Interjet légitársaság folytatja a Szuhoj Superjet SSJ-100-asok üzemeltetését.
A cég kezdeti elégedettsége ellenére már hónapok óta érkeznek hírek a gondokról, amelyek miatt próbál megszabadulni az orosz tervezésű és gyártású regionális típustól az Interjet. A cégvezetés véleménye szerint ugyanis a jelenlegi feltételek mellett a Superjet alkalmatlan a kereskedelmi üzemeltetésre.
A TASSz hírügynökség most Igor Suvalovra, az orosz VEB (az egykori Vnyesekonombankból kialakított állami fejlesztési társaság) vezérigazgatójára hivatkozva arról számolt be, hogy a két országnak sikerült megegyezni a Szuhojok további kereskedelmi forgalomban tartásáról.
Suvalov szerint abban állapodtak meg, egyik fél sem hoz a másik számára kedvezőtlen döntéseket, de hogy a gépeket gyártó Szuhoj és anyavállalata, az UAC részéről ez mit jelent pontosan, nem tudni.
Az Interjet viszont kénytelen lesz finomabb kommunikációra váltani, és a kétharmad arányban letárolt Superjet-flotta eladása helyett a gépek minél nagyobb részét újra használatba venni.
Ez jelentős anyagi ráfordítással is jár a nem éppen fényes helyzetű cégnek, a leállítás oka részben a Powerjet SaM146-os hajtóművek elégtelen karbantartása volt. Az akadozás oka, hogy ennek ellenértéke sem lett kifizetve a Szuhojnak, illetve a hajtóműveket gyártó francia cégnek.
A dolog pikantériája, hogy a vita eredetileg azért alakult ki, mert az orosz gyártó a mexikóiak szerint megfelelő fizetés ellenében sem végez jó munkát, ami a háttértámogatást illeti, például akadozik az alkatrészek utánpótlása.
Emiatt az Interjet több példányát kénytelen volt leállítani, hogy az egyes gépeket alkatrészbázisnak használva biztosítsa a többi rendelkezésre állását.
Az újbóli üzembe vétel utáni lépésben az orosz állami fejlesztési alap, amely a tárgyalásokban hitelezőként vett részt, kidolgozza azt a pénzügyi konstrukciót is, amivel megmenthetik a csődtől a gondokkal küszködő mexikói légitársaságot.
Erre Oroszországnak pillanatnyilag presztízsből van szüksége, mert az ír Cityjet korábbi döntése nyomán a mexikói légitársaság maradt a Superjet egyetlen külföldi üzemeltetője.
Igor Suvalov ugyanakkor hozzátette, több másik közép-amerikai ország légitársasága is érdeklődik a típus iránt, de részletekre nem tért ki.